Ce este o strategie UX si cum sa creezi una eficienta

Ce este o strategie UX si cum sa creezi una eficienta

O strategie UX este un plan detaliat si un set de linii directoare care urmareste sa uneasca obiectivele de afaceri, obiectivele produsului si nevoile utilizatorilor intr-un set de linii directoare care sa satisfaca, in final, cerintele partilor.

Pentru o eficacitate maxima, o strategie UX ar trebui creata si pusa in aplicare inainte de etapele de proiectare si dezvoltare. Rezultatul te asigura ca un produs indeplineste atat nevoile utilizatorului, cat si experienta ideala de utilizator si obiectivele companiei tale

Domeniile de aplicare pentru o strategie UX pot varia de un singur produs, serviciu sau caracteristica la produse si servicii multiple. Mai simplu, o strategie UX asigura integrarea perspectivelor centrate pe utilizator cu strategia de afaceri. Practicienii trebuie sa fie capabili sa articuleze clar modul in care executia strategiei va face afacerea mai de succes.

Componente primare intr-o strategie UX

Exista 3 componente principale care alcatuiesc o strategie UX:

  • viziune
  • obiective
  • plan

1. Viziune sau declaratie de intentie

Ca sa elaboram un plan despre cum sa ajungi undeva, mai intai trebuie sa stii unde mergi si de ce.

Ca parte a strategiei generale, o viziune centrata pe utilizator, uneori in combinatie cu alte principii directoare, cum ar fi propuneri cheie-valoare, declaratii de diferentiere sau pozitionare, comunica aceste aspiratii si rezultatele ideale.

Gandeste-te la viziunea ta ca la rezumatul produsului sau serviciului tau in forma sa ideala si la valoarea pe care o ofera.

Aceasta viziune sau starea obiectivului final trebuie sa fie pozitionata strategic, adica bazata pe cercetare si viabila pe piata. Intentia strategica si pozitionarea provin din:

  • rezolvarea unor probleme cheie pentru multi utilizatori
  • sprijinirea nevoilor mai largi ale clientilor pe o piata ingusta

Viziunea contextualizeaza munca pe care echipa o va face cu un scop de nivel superior, centrat pe utilizator. Munca necesara pentru a ajunge la viziune nu se intampla dintr-o data, strategia ghideaza modul in care aceasta activitate ar trebui sa fie implementata in timp.

Exemplu de viziune: Oferi o experienta de asistenta medicala digitala atenta si convenabila pentru pacienti si furnizori.

2. Obiective si masurare

Odata ce stii unde mergi si de ce, ai nevoie de o modalitate de a masura progresul. Obiectivele, impreuna cu valorile si indicatorii cheie de performanta (KPI), ar trebui sa conecteze direct imbunatatirile UX cu obiectivele de afaceri.

Este important ca UX sa inteleaga cum o organizatie face si cheltuieste bani si la ce ii pasa. In caz contrar, obiectivele si valorile tale privind experienta utilizatorului vor parea irelevante si deconectate de prioritatile de afaceri.

Fara cunoasterea modului in care functioneaza afacerea ta, UX nu va putea gasi oportunitati care sa afecteze modelul de afaceri actual, cu atat mai putin sa-si imagineze altele noi.

Obiectivele si masurile strategice stabilesc si comunica:

  • de ce afacerea va reusi devenind centrata pe utilizator
  • actiuni cu cel mai mare impact asupra afacerii
  • deciziile de prioritizare, compromis si amanare


Obiectivele sunt, de obicei, stabilite de conducere, in timp ce rezultatele cheie sunt stabilite in diferite moduri.

Fiecare viziune se descompune in mai multe obiective care ar trebui sa fie legate direct de nevoile utilizatorului final. Fara obiective, este imposibil sa prioritizezi sau sa raportezi orice progres si rezultate semnificative pe parcurs.

3. Plan

Este necesar un plan pentru a atinge fiecare obiectiv si fiecare obiectiv se descompune in mai multe etape. Etapele descriu actiunile sau pasii de urmat pentru a atinge obiectivul in timp. Acestea se pot concentra pe rezolvarea unei probleme cunoscute in experienta utilizatorului, explorarea de noi idei si oportunitati sau cercetarea suplimentara a utilizatorului.

Completarea obiectivelor permite echipei sa arate progrese incrementale pentru rezultatele cheie si viziune. Pe langa obiective, planul ar trebui sa includa si:

  • zonele de focus in experienta utilizatorului
  • timp aproximativ
  • cerinte preliminare si dependente
  • constituentii de inclus

Planul ajuta la prioritizarea activitatilor si la abordarea incertitudinilor. Desi planurile trebuie sa includa componentele de mai sus, exista flexibilitate in formatele pe care le pot lua. Unele echipe urmaresc planurile intr-un instrument de management al proiectelor, in timp ce altele creeaza si partajeaza foi de parcurs UX.

Planurile ar trebui sa descrie, nu sa prescrie. Planul comunica in linii mari ce trebuie luat in considerare si cand, in timp ce se lucreaza la obiective. Cu toate acestea, nu este perfect liniar si rigid si nici nu dicteaza cum sa se desfasoare cercetarea sau ce solutii sa fie execute - echipa care lucreaza la experienta utilizatorului decide odata ce planul este pus in aplicare.

Orizontul de timp al planului ar trebui sa reflecte domeniul de aplicare al viziunii. Partile interesate si contribuatorii individuali ar trebui sa lucreze la identificarea, diagnosticarea, prioritizarea si abordarea activitatii prezentate in plan. In functie de sfera viziunii, orizontul de timp al planului poate fi la fel de ingust ca urmatoarele trei luni sau la fel de larg ca urmatorii doi ani.

Deoarece planul include strategia UX, membrii echipei trebuie sa fie capabili sa-l actualizeze dupa cum este necesar.

Executarea strategiei UX: factori de sprijin

Dupa stabilirea componentelor primare ale strategiei UX, este mai usor sa identifici si sa organizezi factorii de sprijin necesari pentru a o executa eficient.

Oamenii, procesele si instrumentele sunt factori cheie care sprijina strategia UX. Colaborarea si coordonarea dintre fiecare acesti factori si modul in care lucreaza impreuna sunt la fel de importante. Vorbim despre orchestrarea si optimizarea proceselor si a mestesugurilor care sa amplifice valoarea si impactul designului la scara.

Riscurile de a avea o strategie de UX slaba sau inexistenta.

O strategie UX este o strategie de afaceri - utilizatorii finali platesc pentru produse si servicii care fac companiile profitabile. Dar, chiar si in 2024, multi inca cred ca stiu cel mai bine si nu au nevoie sa efectueze cercetari asupra utilizatorilor pentru a cauta o intelegere mai profunda a nevoilor acestora.

In conditiile in care experienta utilizatorului devine din ce in ce mai importanta pentru avantajul competitiv, companiile care neglijeaza sau ignora complet acest aspect vor suferi cu siguranta pierderi importante.

Unele echipe si organizatii iau decizii importante privind experienta strategica fara nicio planificare. Alte echipe planifica, dar apoi nu reusesc sa execute acel plan. Fara o strategie UX, organizatiile risca rezultate slabe, oportunitati diminuate de crestere si cercetare gresita, pierzand astfel timp de proiectare si dezvoltare.

Alte riscuri de a nu avea o strategie UX includ:

La nivel de companie, produs si serviciu

Detasarea de nevoile si problemele utilizatorilor poate duce la decizii gresite, bazate exclusiv pe valoarea afacerii si nu pe nevoile utilizatorilor.

Este probabil sa apara si conceptii gresite cu privire la modul in care functioneaza UX si de ce este important. Cei mai putin familiarizati cu UX pot presupune ca se concentreaza doar pe designul grafic sau ca colectarea datelor dupa lansarea solutiilor va fi suficienta pentru a atinge obiectivele. Aceste tipuri de conceptii gresite duc la:

  • experiente care esueaza
  • UX e lasat afara si introdus doar pentru a curata experientele
  • incapacitatea de a creste maturitatea UX pe termen lung
La nivel de conducere si parti interesate

Lipsa unei strategii poate impiedica UX sa influenteze drumul companiei si sa aiba un impact vizibil la un nivel inalt. Se reduce probabilitatea ca UX sa fie reprezentat la nivel executiv in viitor.

Fara business intelligence din partea conducerii si a partilor interesate, UX:

  • nu se poate sintetiza si nu poate traduce rezultatele cercetarii UX in valoare comerciala
  • fortat sa caute feedback UX de la diverse parti interesate, voci si opinii
  • la cheremul partilor interesate needucate care iau decizii cheie fara cercetarea utilizatorilor
  • sub rezerva multor discutii


La nivel de prioritizare

In loc sa lucreze la obiective relevante si oportune pentru a atinge un scop, UX poate urmari tendintele de design si se poate concentra pe implementarea de noi tehnologii sau caracteristici ale concurentei in loc sa genereze valoare reala pentru utilizatori si afaceri.

Echipele pot, de asemenea:

  • utiliza criterii de prioritizare arbitrare sau irelevante
  • lua abordari fara temei sau nefocalizate
  • muta in mod constant obiectivele si pierde productivitatea


La nivel de echipa

Fara o strategie UX, nu este clar ce cercetare sau proiectare are loc si de ce, cine o conduce si cum, ce urmeaza, cand sa impartasim descoperirile si cand sa sarbatorim realizarile.

Aceasta lipsa de claritate si scop poate duce la duplicarea muncii UX si la un moral scazut al echipei, deoarece indivizii pot pune la indoiala importanta de a fi centrati pe utilizator, modul in care munca lor se incadreaza in imaginea de ansamblu si daca face o diferenta in organizatie.

Alte impacturi includ:

  • nicio directie in care să se bazeze cercetarea, proiectarea, procesele si liniile directoare
  • dezorganizare in randul echipei si concurenta nesanatoasa cu alte echipe/roluri
  • inconcordanțe cu activitatea agentiei/furnizorilor.


La nivel de resurse

Strategiile slabe de UX fac din ce in ce mai dificila sustinerea si integrarea altor persoane UX, deoarece nu va fi clar de ce si unde sunt necesare si cu ce vor contribui.


De unde sa incepem cu strategia UX

O strategie UX buna este una care optimizeaza pentru crestere si dezvoltare, pastrand in acelasi timp nevoile utilizatorilor in centrul acesteia. Clientii potentiali sunt adesea catalizatori grozavi pentru stabilirea unei viziuni si strategii UX.

Pentru a incepe cu strategia UX, intreaba-te urmatoarele:

  • De ce avem nevoie de o strategie UX? Concentreaza-te pe construirea expertizei tale si pe datele utilizatorilor. Urmareste continuu peisajul competitiv din punctul de vedere al utilizatorului.
  • Ce actiuni vor aduce cea mai mare valoare? Intelege modelul de afaceri al organizatiei tale. Exerseaza articularea problemelor si solutiilor care sunt relevante atat pentru clienti, cat si pentru companie.
  • Cum vom sti cand vom avea succes? Intelege cum se masoara succesul (KPI) si ramai la curent cu aceste date. Comunica valoarea UX in termeni de afaceri, astfel incat directorii sa poata relationa.

Autor

INSTATIC este o agenție de marketing online specializată în web design și generarea de trafic pe site și vânzări din motoarele de căutare și reclame plătite (SEO/SEM).

Ai nevoie de ajutor cu Strategie UX?

Contactează-ne să discutăm despre Strategie UX sau cere o ofertă de preț personalizată!


Your message has been sent successfully.
Sorry, error occured this time sending your message.

Articole recente Strategie UX

Sunteți în căutarea unor sfaturi și informații valoroase? Fiecare dintre aceste aricole, din categoria Strategie UX, este mai bun decât cel citit.