Protocolul de cercetare UX (User Experience) este un set structurat de proceduri si metode utilizate pentru a colecta, analiza si interpreta date despre experienta utilizatorilor cu un produs sau serviciu.
Care este scopul lui? Scopul protocolului UX Research
Scopul acestui protocol este de a intelege comportamentele, nevoile si dorintele utilizatorilor pentru a imbunatati designul si functionalitatea produsului sau serviciului.
Dezvaluim toate secretele unui protocol de succes.
Cand oferim clientilor un protocol de cercetare UX?
Tot timpul sau cel putin, de indata ce intervenim pe un proiect ce include cercetarea utilizatorilor. Acest lucru ne permite sa incadram interventia, studiul pe care urmeaza sa-l realizam, si sa definim metodologiile adecvate de implementat cu utilizatorii in functie de obiectivele clientilor.
Cum ne imaginam un protocol de cercetare UX?
Unul dintre criteriile care ne ghideaza gandirea este bugetul si programul clientului si, prin urmare, timpul pe care il vom avea pentru a implementa una sau mai multe metode.
Un alt criteriu este atunci cand clientul are informatii si a efectuat deja cercetari cu utilizatorii sai. De exemplu, un proiect in care clientul a realizat un chestionar, interviuri si un focus grup. Importanta este combinarea metodologiei cantitative si calitative. Acest lucru face posibila garantarea unei reprezentativitati a utilizatorilor, in timp ce se intelege/analizeaza rezultatele acestora prin interviuri.
Revenind la metode, putem intra in detaliu pentru fiecare dintre ele?
Ar dura prea mult pentru ca sunt extrem de numeroase dar, pentru a concretiza lucrurile, vom detalia una dintre ele, cu siguranta cea mai cunoscuta dintre metodele UXR: testarea utilizatorului.
Avantajul testarii utilizatorilor este ca protocolul este foarte „standardizat”. Organizarea si cursul unui test de utilizator sunt intotdeauna identice, cu exceptia scenariilor de utilizare, unde pentru o metodologie de interviu grila de intrebari va trebui regandita si adaptata.
In ce consta un protocol de testare?
Exemplul pe care il vom da se refera la crearea unui site de inchiriere vacante.
Ca in cazul oricarui protocol, incepem cu obiectivele: de ce facem teste de utilizator, ce va fi folosit pentru proiect?
Exista obiective „de baza” ale testelor de utilizator si anume masurarea calitatilor pragmatice (usurinta de utilizare) si hedonice (placerea utilizarii si estetica) ale produsului. Putem adauga mai multe obiective secundare pe care le vom masura (de exemplu: sa evaluam intelegerea ofertei).
Indicam apoi profilurile tinta si numarul de persoane carora urmeaza sa le oferim testele. Al treilea pas este prezentarea procesului de testare: unde vor avea loc testele, cate sesiuni, de la ce data pana la ce data, durata sesiunilor si recompensa utilizatorilor pentru participare.
Urmeaza apoi prezentarea scenariilor de utilizare, adica diferitele sarcini de navigare pe care utilizatorii le vor efectua. De asemenea, protocolul face posibila identificarea noilor rute posibile pentru realizarea sarcinilor solicitate.
Odata definite scenariile, trecem la chestionare standardizate. Sunt standardizate deoarece sunt testate si masurate. In general, folosim ASQ (After Satisfaction Questionnaire) care masoara satisfactia utilizatorului si MeCUE (Evaluare modulara a componentelor cheie UX) care masoara experienta utilizatorului prin intrebari legate, de exemplu, de uzabilitate, utilitate, estetica si utilizare prevazuta.
Partea finala a protocolului de testare a utilizatorului consta intr-un interviu, astfel incat participantul sa poata exprima ceea ce a simtit in timp ce navigheaza prin scenariile de utilizare. Din nou, exista intrebari „standard” legate, de exemplu, de elemente populare, elemente dificile si posibile imbunatatiri ale interfetei.
Cum recrutam participantii?
Cel mai simplu mod este de a avea o baza de date a participantilor furnizata de client. In caz contrar, lansam apeluri de participare, fie prin baza de date proprie, fie prin comunicare pe retelele de socializare.
Explicam fiecarui participant durata testului, cursul sesiunii si il punem sa semneze un formular de consimtamant in conformitate cu GDPR. In cele din urma, ii oferim o compensatie pentru a-i multumi pentru participarea sa la studiu.
Exista un numar minim de participanti la teste?
Din nou, totul depinde de metodologiile utilizate.
In testarea UX, nu exista un numar strict minim de participanti, dar exista recomandari bazate pe practici comune si cercetari care sugereaza un numar optim pentru a obtine rezultate utile.
Testele de utilizabilitate formative (care au scopul de a descoperi si remedia problemele de utilizabilitate) sunt adesea eficiente cu doar 5 participanti. Acest numar este suficient pentru a identifica aproximativ 85% din problemele majore de utilizabilitate.
In unele cazuri, mai ales daca exista o mare varietate de utilizatori sau daca produsul este complex, poate fi util sa se extinda numarul la 10-12 participanti.
Pentru teste sumative (care au scopul de a masura performanta si a valida un produs), un numar mai mare de participanti este adesea necesar pentru a obtine date statistice semnificative. Aceste teste pot include masuratori de timp, rata de succes si alte date cantitative.
Pentru teste A/B sau alte experimente care necesita analize statistice robuste, numarul de participanti trebuie sa fie suficient de mare pentru a detecta diferente semnificative intre variante. De obicei, inseamna cel putin 100 de participanti per varianta.
Ce metoda preferam sa folosim?
Depinde foarte mult de timpul pe care il avem precum si de obiectivele clientului si numarul utilizatorilor care sunt recrutati.
Daca avem putin timp, vom favoriza chestionarele si daca vom avea mai mult timp vom realiza interviuri. Dar ceea ce preferam este sa combinan atat metodele cantitative, cat si cele calitative pentru a obtine o viziune exacta asupra lucrurilor.