Ce este cercetarea UX? Beneficii, metode si abordari

Ce este cercetarea UX? Beneficii, metode si abordari

Utilizatorii cauta interactiuni intuitive, rapide si placute. Vor ca site-ul tau sa le rezolve problemele fara efort suplimentar si sa le ofere satisfactie la fiecare utilizare. Acest nivel de intelegere si adaptare la nevoile utilizatorilor nu poate fi atins fara a investi timp si resurse in cercetarea UX (User Experience).

Ce este cercetarea UX?

Cercetarea UX este studiul care descopera ce nevoie au si ce doresc utilizatorii finali ai unui sistem sau produs, apoi folosirea acestor informatii pentru a imbunatati procesul de proiectare pentru produse, servicii sau software.

Cercetarea UX poate lua diferite forme in functie de zona de interes. De exemplu, pentru echipele de productie, cercetarea UX ar putea insemna validarea conceptelor si prototipurilor, in timp ce pentru echipele de marketing, ar putea insemna testarea designului si a mesajelor inainte de lansarea produselor.

Cercetarea UX descopera motivatiile, comportamentele si nevoile utilizatorilor prin observare, analizand modul in care acestia indeplinesc anumite sarcini. Cercetarea UX poate implica lucrul direct cu utilizatorii prin sesiuni de testare UX, observarea de la distanta folosind instrumente digitale, sondaje pentru a colecta feedback-ul utilizatorilor si alte metode.

Deoarece indivizii percep lumea in felul lor, toti utilizatorii genereaza modele mentale individuale, motiv pentru care dezvoltatorii trebuie sa tina cont de actiunile utilizatorilor atunci cand isi construiesc produsele.

Metode si abordari de cercetare UX

Exista doua metode principale de cercetare UX: cantitativa si calitativa.

Cantitativa

Cercetarea cantitativa testeaza teorii despre comportamentele si atitudinile oamenilor pe baza dovezilor numerice si statistice. Scopul este de a cuantifica experienta unui utilizator, in general prin masurarea unei valori.

Metodele cantitative raspund la intrebari precum „Ce procent de oameni pot gasi chemarea la actiune?” sau „Cati useri au dat clic pe un link?” Aceasta metoda este cheia pentru intelegerea posibilitatilor statistice si a ceea ce se intampla intr-o aplicatie sau site.

Calitativa

Cercetarea calitativa se concentreaza pe intelegerea a de ce: de ce utilizatorii se comporta asa cum o fac sau de ce au nevoie sau doresc ca un anumit produs sa functioneze intr-un anumit mod.

Cercetarea UX calitativa se poate face prin observatii, studii, teste moderate de utilizare si interviuri cu utilizatorii. Aceasta metoda isi propune sa inteleaga latura umana a datelor, motivele si motivatiile de baza, care ii determina pe consumatori sa actioneze asa cum o fac.

Se folosesc o serie de metode de cercetare a utilizatorilor, inclusiv urmatoarele:

  • Sortarea datelor. Acest studiu evalueaza si proiecteaza navigarea si structura unei aplicatii sau site web. Indivizilor li se ofera o lista de articole, cum ar fi produsele prezentate intr-un market online, apoi li se cere sa grupeze aceste articole intr-un mod care sa aiba cel mai logic sens pentru ei.
  • Interviuri contextuale. Aceasta metoda de cercetare le permite cercetatorilor UX sa observe utilizatorii in mediile lor naturale, astfel incat sa poata intelege mai bine modul in care acestia lucreaza.
  • Focus pe grup. Sunt discutii cu un grup de utilizatori care sunt moderati. Focusarea pe grupuri ofera cercetatorilor UX o perspectiva asupra atitudinilor, ideilor si dorintelor utilizatorilor.
  • Evaluari ale expertilor. Expertii in uzabilitate evalueaza un site web in raport cu o lista de linii directoare stabilite.
  • Interviuri. Aceste discutii unu-la-unu cu utilizatorii arata cum lucreaza un anumit individ pentru a obtine informatii detaliate despre dorintele, experientele si atitudinile unui utilizator.
  • Sondajele. Acestea sunt o serie de intrebari adresate unui numar de utilizatori care ii ajuta pe cercetatori sa invete despre persoanele care folosesc produsul final.
  • Teste de utilizare. Acest lucru descopera problemele si frustrarile pe care le au utilizatorii cu un site prin sesiuni unu-la-unu. Utilizatorii efectueaza sarcini pe site-urile web pe care cercetatorii le studiaza.
  • Testare A/B. Testarea arata aleatoriu utilizatorilor diferite versiuni ale unei pagini sau site web pentru a urmari eficienta designului site-ului in ceea ce priveste comportamentul si rata de conversie.

Care sunt beneficiile cercetarii UX?

Cercetarea UX te ajuta sa:

  • intelegi modul in care utilizatorii experimenteaza cu adevarat site-urile web, aplicatiile mobile, produsele si prototipurile;
  • sa evaluezi si sa imbunatatesti ideile si prototipurile pe baza constatarilor, apoi sa iei deciziile corecte la inceputul procesului de dezvoltare;
  • descoperi noi nevoi ale clientilor cat si oportunitati de dezvoltare;
  • gasesti si sa remediezi defectiunile produselor si serviciilor;
  • oferi utilizatorilor experiente mai bune decat concurenta ta;
  • intelegi fiecare interactiune a utilizatorului de-a lungul intregii sale calatorii;
  • dezvolti o imagine mai utila a publicului tinta pentru o mai buna publicitate si marketing.

Rolul si responsabilitatile cercetatorului UX

Rolul unui cercetator UX este de a descoperi comportamentele, nevoile si motivatiile utilizatorilor pentru a face produsele, serviciile si site-urile web mai intuitive si placute. Folosind metode calitative si cantitative, ei efectueaza cercetari cuprinzatoare si impartasesc cunostintele din cercetare cu designerii UX.

Scopul final este de a face procesul de proiectare mai lin si mai productiv. Unele responsabilitati tipice ale cercetatorului UX includ:

  • crearea unui plan de cercetare bine elaborat, cu obiective clare
  • construirea unei imagini a utilizatorilor tinta pe baza nevoilor, dorintelor, motivatiilor si provocarilor acestora
  • redactarea chestionarelor si ghidurilor de discutii pentru cercetare
  • recrutarea utilizatorilor vizati pentru studii de cercetare specifice
  • moderarea sesiunilor de utilizare unu-la-unu
  • contribuirea la dezvoltarea si implementarea anchetelor cantitative
  • realizarea de interviuri cu clientii si partile interesate
  • oferirea de recomandari actionabile si semnificative pentru echipa de productie
  • prezentarea concluziilor in mod clar si organizat
  • lucrul indeaproape cu echipa de productie pentru implementarea concluziilor
  • stabilirea si implementarea unei strategii generale de cercetare


Cele mai bune practici pentru a conduce o cercetare UX

Cateva dintre cele mai bune practici de utilizat atunci cand efectuezi cercetari UX:

  • Intelege nevoile si comportamentele utilizatorilor. Aceasta este cheia pentru construirea unui produs pe care oamenii doresc sa-l foloseasca 
  • Acorda atentie diferentelor de comportament ale utilizatorilor, nu toti se comporta la fel. Fii deschis la orice posibilitate, chiar daca constatarile nu se aliniaza cu ipotezele initiale
  • Faci cercetare in fiecare etapa a unui proiect. Desi poate fi cel mai bine sa efectuezi majoritatea cercetarilor la inceput pentru a te asigura ca proiectul este pe drumul cel bun, este, de asemenea, important sa economisesti niste resurse si buget pentru a efectua cercetari si mai tarziu in proiect.
  • In timpul fazei de rafinare si iterare, efectueaza teste de utilizare pentru a determina ce caracteristici ar trebui adaugate si care trebuie remediate. Intelegerea modului in care utilizatorii interactioneaza cu un produs iti permite sa-l imbunatatesti
  • Comunica rezultatele testelor de utilizare, studii, cercetari cantitative si calitative si interviuri cu utilizatorii, cu dezvoltatorii care lucreaza la produs. Cercetatorii UX ar trebui sa traduca nevoile utilizatorilor in limbajul tehnic pe care dezvoltatorii si echipa de produs il vor intelege.

Cercetator UX vs. designer UX

Obiectivul principal al unui cercetator UX este intelegerea a ceea ce motiveaza utilizatorul. Obiectivul principal al unui designer UX este proiectarea unui produs pe care consumatorii vor dori sa-l foloseasca pe baza informatiilor oferite de cercetatorul UX. Ambele pozitii vor lucra indeaproape una cu cealalta, deoarece designerul UX va folosi informatiile oferite de cercetatorul UX.

Autor

INSTATIC este o agenție de marketing online specializată în web design și generarea de trafic pe site și vânzări din motoarele de căutare și reclame plătite (SEO/SEM).

Ai nevoie de ajutor cu Cercetare UX?

Contactează-ne să discutăm despre Cercetare UX sau cere o ofertă de preț personalizată!


Your message has been sent successfully.
Sorry, error occured this time sending your message.

Articole recente Cercetare UX

Sunteți în căutarea unor sfaturi și informații valoroase? Fiecare dintre aceste aricole, din categoria Cercetare UX, este mai bun decât cel citit.