Specialist SEO, expert SEO - titulaturi umflate in Romania?

Specialist SEO, expert SEO - titulaturi umflate in Romania?

In ultimii 20 ani, o strategie de marketing bazata pe SEO (Search Engine Optimization - optimizare pentru motoarele de cautare) s-a dovedit a fi o miscare castigatoare pentru fiecare site. Ca urmare, un personaj cautat din zona de servicii de marketing online este cel de specialist SEO sau expert SEO.

Da, termenii „specialist SEO” si „expert SEO” sunt frecvent folositi în Romania, doar ca, de cele mai multe ori, excesiv si fara acoperire reala. Si o sa vedem de ce.

In majoritatea cazurilor, sunt umflati sau auto-atribuiti decat validati prin rezultate concrete, experienta verificabila sau portofoliu solid.

A devenit o eticheta de marketing, nu un titlu certificat...

Oricine care a citit cateva articole sau a instalat un plugin SEO pe un site WordPress se poate autointitula „specialist”.

In clipul de mai jos, creat acum 8 ani dar actual, cei de la Google Search Central te invata cum sa angajezi un SEO, nu un expert SEO, nu un specialist SEO.

„Specialisti SEO si Experti SEO” made in Romania - etichete reale sau titlulaturi umflate?

Termenii „specialist SEO” si „expert SEO” au devenit omniprezenti in spatiul digital romanesc.

Sunt folositi in anunturi de angajare, pe paginile de servicii ale agentiilor, in descrierile de profil de pe retelele sociale si in pitch-uri catre clienti. Problema nu sunt termenii in sine, ci cat de usor sunt folositi, de multe ori fara justificare reala.

Titlurile dau bine, ca imagine, dar in spate nu exista intotdeauna o intelegere profunda a ceea ce inseamna SEO ca proces, strategie si responsabilitate fata de rezultatele de business.

Tocmai de aceea, in mediul profesional, diferenta reala o face intotdeauna ceea ce livrezi si dovedesti, nu cum te autointitulezi.

Fara standarde, oricine poate fi „specialist”

SEO nu este o profesie reglementata. Nu exista un corp profesional, o licenta obligatorie sau o autoritate nationala care sa certifice ca cineva este „specialist in optimizare web (SEO)”, desi unii afirma ca vand cursuri SEO acreditate national si international.

Din acest motiv, bariera de intrare nu exista.

Oricine citeste trei articole despre cuvinte cheie si instaleaza un plugin pe WordPress poate sa adauge in CV „specialist SEO”, fara o minima rigoare profesionala.

Aceasta democratizare are o parte buna — permite invatarea libera.

Dar vine cu un cost: inflatia de titulaturi.

Termeni precum „expert SEO”, „guru SEO”, „consultant SEO de top” sunt adesea folositi mai degraba pentru a convinge clientii neinitiati decat pentru a reflecta un nivel real de competenta.

O pagina web, un formular de contact si tupeul de a cere bani pentru ceva ce abia intelegi. Asa se nasc „expertii SEO” peste noapte.

Si totul pleaca de la cursuri SEO

Romania - patria unde toti sunt specialisti si experti in orice

In Romania, SEO a devenit o industrie in care diferentierea se face deseori prin forma, nu prin fond. Multi clienti cauta „un specialist SEO” fara sa inteleaga ce inseamna concret sau ce sa ceara.

Asta a dus la o inflatie de „experti” care folosesc titlul superficial, fara o baza solida.

Realitatea este ca multi „specialisti SEO” actuali nu ies din zona de pluginuri si „keyword stuffing”. Nu exista un plan strategic, nu se urmareste impactul real in business, nu se masoara rezultatele dincolo de pozitii in Google.

Triunghiul amoros in SEO: promisiune, vanzare, invatare

In randul celor pacaliti sa urmeze un curs SEO platit, se repeta aceeasi secventa – una construita pe naivitate, graba si iluzia unor castiguri rapide, fara prea multa munca:

  • Promisiunea – li se spune ca vor castiga 4000€/luna din SEO, fara sef si lucrand doar 2 ore/zi.
  • Vanzarea – se face imediat ce cursantul isi lanseaza site-ul si o pagina de servicii, adesea fara sa stie ce e un robots.txt sau cum se face un audit tehnic.
  • Invatarea – are loc abia dupa ce un client SEO a fost pacalit si a platit. SEO se invata acum „din mers”, direct pe proiecte reale, cand clientul asteapta rezultate si nu stie ca e folosit ca exercitiu practic.

Aici ordinea lucrurilor e invers fata de ce inseamna profesionalism in mod normal: intai inveti, apoi obtii rezultate, iar abia dupa aceea incepi sa vinzi servicii. In Romania, totul e grabit. Se sare peste etapele esentiale – si clientul devine „cobai”.

Aceasta abordare superficiala nu afecteaza doar calitatea serviciilor SEO, ci si increderea in industrie. Prea multi „specialisti” apar peste noapte – si prea multi clienti platesc pretul pentru asta.

De la cursant la expert SEO, specialist SEO si agentie SEO, in doar 6 luni

Unul dintre cele mai nocive efecte ale acestor cursuri este ca, dupa cateva saptamani de teorie reciclata, unii dintre „absolventi” - cei mai inteligenti, desigur - imediat pun pe net un site facut in graba pe WordPress si pe cartea de vizita titlul de „agentie SEO”.

Au trecut rapid, in cadrul cursului, de la „expert SEO” la „specialist SEO” si in final, dupa ce au absolvit, bineinteles, la „agentie SEO”.

Site-urile lor sunt suprasaturate cu fraze la superlativ, keyword stuffing sa prinda rapid ultimele cautari, continut 90% identic pe fiecare pagina si zero rezultate reale.

Si nu se mai opresc! Tot mai des apare acest scenariu: cineva care urmeaza un curs isi face un site, cumpara un domeniu cu numele „SEO” in el si dintr-o data se promoveaza ca experti.

Toti vorbesc atat de simplu despe: Audit SEO, SEO Tehnic, Analiza concurenta, SEO Local, Research cuvinte cheie, UX & UI, SEO On Page, Servicii de copywriting, SEO Off Page, ca sa arate cititorului ca ei stiu cum e treaba cu SEO, dar habar nu au cata munca si expertiza necesita UX, spre exemplu.

Nici macar nu au idee unde sa se uite si ce sa caute intr-un site care are nevoie de UX.

Fluxuri de navigare, structura informatiei, timpi de incarcare, micro-conversii, pattern-uri comportamentale. Nu gasesti toate astea intr-un dashboard de plugin, si sigur nu le inveti intr-un weekend. UX presupune ca intelegi cum gandesc utilizatorii, unde se blocheaza in site, ce ii face sa plece si cum ii poti ghida inteligent spre conversie.

Dar pentru clientul nepregatit, diferenta e greu de sesizat. Daca te uiti mai atent, observi repede semnele...

Problema aici nu e ca invata – ci ca vand servicii pe care nici ei nu le stapanesc si nu le inteleg in profunzime. Iar clientii, din pacate, platesc pentru asta. Nu doar bani, ci si timp pierdut, trafic pierdut si oportunitati ratate. Sa vedem ce inseama.

Un singur site. 10 directii. 100 de decizii strategice.

Cand un client cere rezultate, nu poti "bifa" fiecare punct din lista intr-o saptamana si sa spui ca ai facut SEO. Fiecare directie cere timp, efort si experienta reala:

  • Auditul SEO serios dureaza zile. Verifici zeci de factori tehnici, UX, continut, performanta. Daca il faci bine, poate avea 30-50 de pagini.
  • SEO Tehnic inseamna debugging: cod (HTML, CSS, JS), crawlabilitate, indexare, viteza, core web vitals, schema markup – probleme greu de observat fara experienta.
  • Analiza competitiei nu inseamna sa vezi intr-un tool ce backlinkuri are concurenta si sa faci la fel pentru clientul tau. Trebuie sa intelegi strategia si sa gasesti unghiul prin care sa ii poti depasi.
  • SEO Local nu e doar Google Maps. Include pagini locale optimizate, recenzii, semnale NAP, citari, interactiune constanta.
  • Keyword research bun inseamna segmentare, analiza intentiei, mapping, nu doar sa extragi o lista de termeni.
  • UX & UI inseamna testare, interpretare de date, logica de structura, nu "un design frumos".
  • SEO on-page nu inseamna doar sa pui cuvantul cheie intr-un H1. E despre profunzimea continutului, structura, linkuri interne si relevanta.
  • Copywriting SEO cere documentare, logica, ton si voce potrivite, structura. Nu e text de umplutura.
  • SEO off-page inseamna parteneriate, autoritate, PR digital, nu doar backlinkuri ieftine.

Daca cineva promite ca le face rapid si ieftin, ai doua variante: ori fugi, ori accepti ca vei plati lipsa de experienta, nicidecum pentru rezultate reale. Un SEO profesionist stie cata munca e pentru un singur site.

De ce un SEO-ist bun nu tine cursuri SEO?

Poate un SEO-ist bun sa tina cursuri despre SEO?

Categoric, DA. In practica, foarte rar.

Un SEO-ist cu experienta reala, care lucreaza activ pe proiecte si obtine rezultate concrete, nu are – de cele mai multe ori – nici timpul, nici interesul sa tina cursuri in serie.

De ce?

Pentru ca atentia lui e solicitata zilnic de clienti reali, de strategii complicate, de testare si analiza continua.

Data viitoare cand vezi un „trainer SEO” care promite bani multi, munca putina si libertate deplina, intreaba-te: cat timp mai ramane pentru munca adevarata?

O alta mizerie din peisajul digital romanesc a celor care vand cursuri SEO sunt articolele „comparative” in care autorul, „obiectiv”, isi plaseaza, subtil, ca si specialist, propriul curs pe primul loc.

Top 10 cele mai bune cursuri SEO platite si gratuie – dar primul e al meu...

Un fenomen intalnit este publicarea de pseudo-articole „comparative” in care autorii isi promoveaza propriile cursuri pe locul 1, urmate de cateva alternative mai mult de umplutura. Nu exista nicio analiza reala, doar o strategie de autopromovare ambalata in „obiectivitate”.

Cand vezi asta, intreaba-te: daca ai fi cu adevarat cel mai bun, chiar ai avea nevoie sa te urci singur in varful topului scris de tine?

Cum ar trebui abordat acest titlu de specialist sau expert SEO?

Ca profesionist cu experienta, nu ai nevoie sa-ti pui eticheta in frunte.

Cand aduci rezultate, cand stii sa explici clar ce faci si cum adaugi valoare unei afaceri, clientii vor simti diferenta. Daca te numesti singur „expert SEO” ca sa pari relevant, mai mult ca sigur nu esti.

Un profesionist nu se lauda cu pozitii in Google scoase din context, ci livreaza conversii si impact direct in cifre. Transparenta, portofoliul real si modul in care abordezi o problema vor cantari mai mult decat orice eticheta.

Ce inseamna sa fii specialist in SEO?

Un profesionist in servicii SEO complete nu se defineste prin eticheta, ci prin rezultate. Inseamna:
  • sa intelegi algoritmii si cum evolueaza acestia, nu doar sa urmezi liste de „optimizari”
  • sa construiesti strategii de continut, structura si linkuri bazate pe date si competitie
  • sa identifici probleme tehnice, sa cunosti performanta si sa interpretezi loguri de server, sitemap-uri, canonicale, hreflang etc.
  • sa adaptezi totul la specificul afacerii clientului si obiectivele sale comerciale

SEO nu mai este de mult un set de „trucuri”. Este o disciplina complexa, care implica analiza, UX, comportamentul utilizatorilor, viteza de incarcare, autoritate de brand, CRO si mai nou, AI.

Si nu totul se rezolva cu un plugin!

Un curs SEO nu te face expert, practica da

Un alt motiv pentru care termenul „expert SEO” s-a diluat atat de mult este explozia de cursuri online.

In teorie, e ceva bun: educatia e accesibila.

In practica, insa, multi considera ca absolvirea unui curs (sau chiar participarea la unul) este suficienta pentru a se autoproclama experti.

Dar ce te faci cand in Romania multe cursuri SEO sunt predate de oameni care, cu doar cativa ani in urma, erau barmani, ospatari sau in cu totul alte domenii, fara nicio legatura cu marketingul digital?

Ce faci cand site-ul unui client dispare din Google dupa un update, sau cum recuperezi o penalizare, sau cum gestionezi un audit cu zeci de probleme critice, dupa un astfel de curs SEO?

Asta inveti doar lucrand ani de zile, cu sute de site-uri, in industrii diferite, cu presiuni reale de business.

Daca tot insisti si iti place sa te numesti specialist SEO sau expert SEO, lucreaza minim 10 ani intr-o agentie de profil, in proiecte reale, alaturi de colegi mai buni decat tine. Greseste, corecteaza, invata din esecuri. Abia atunci poti spune ca stii cu adevarat ce faci.

Un curs SEO e un punct de plecare, nu o destinatie. Nu te grabi sa porti eticheta — lumea SEO e plina de oameni care se recomanda experti, dar se blocheaza la primul redirect 302 sau canonical gresit.

Cum recunosti un specialist SEO?

Un specialist in SEO nu se lauda, nu vinde promisiuni vagi si nu vorbeste doar in teorii invatate din cursuri ieftine. Il recunosti dupa rezultate concrete, experienta demonstrabila si felul in care intelege si conecteaza SEO cu businessul clientului.

  • Are rezultate dovedibile pe proiecte reale, nu pe site-uri cu zero concurenta. Iti poate arata pozitii obtinute, cresteri in trafic organic, leaduri sau vanzari generate prin SEO — pe proiecte competitive, nu doar pe „florarii in Ciorogarla”.
  • Vorbeste despre strategie, nu doar despre „optimizare de meta”. Intelege cum functioneaza un business, stie cum sa prioritizeze si cum sa directioneze bugetul in functie de obiectivele reale ale clientului.
  • Lucreaza cu cifre, nu cu „feeling”. Iti explica unde esti, unde poti ajunge si ce resurse iti trebuie. Are plan, directie si asumare, nu doar optimism ambalat frumos.
  • Nu promite imposibilul. Nu spune „te urc pe locul 1 in 3 luni” fara sa stie in ce industrie esti, cati bani esti dispus sa investesti si cine iti sunt competitorii.
  • Stie sa spuna NU. Refuza colaborarile unde nu vede potential real sau unde nu poate livra rezultate. Nu vrea doar sa „incaseze”, ci sa construiasca reputatie.
  • A invatat din sute de proiecte, nu dintr-un curs de 6 luni. A trecut prin penalizari, migratii, algoritmi, bugete mici si bugete mari. Stie ce inseamna sa cresti site-uri din nimic, dar si cum sa pastrezi o pozitie buna pe termen lung.
  • Nu iti umple site-ul cu keywords, ci construieste continut cu sens pentru utilizatori si Google. Intelege UX, funneluri de conversie, link building real (nu spam), autoritate de domeniu si psihologie in vanzare.

Expertii nu se autointituleaza experti, sau specialisti

Chiar daca cunosti tot ce este de stiut despre SEO acum, lucru pe care nici macar angajatii interni de la Google nu il pot spune, asteapta. Lucrurile se vor schimba.

Daca te duci la cei mai buni SEO-isti din industrie chiar acum, as paria ca nu se autointituleaza experti.

Sa aruncam o privire la cativa.

John Mueller

Daca cineva are vreun drept sa spuna ca este „expert” in SEO Google, acela este John Mueller. El este din interior. Cu siguranta stie suficient cat sa se numeasca expert.

Cyrus Shepard (@CyrusShepard)

Daca ai lucrat in domeniu 2 decenii, asa cum am facut-o eu, Cyrus S. este un nume pe care l-ai auzit mereu. Este un expert SEO si un expert in date desavarsit. Varsta + Expertiza = aroganta, nu? ... Nu.

Am prezentat doua dintre cele mai importante voci specializate in SEO, cu o experienta cuprinsa intre 15 si 20 de ani, si niciuna nu a inclus titlul de „Expert SEO” langa numele sau.

Si indraznesc sa spun ca nu o vor face niciodata. De ce?

Experienta in acest domeniu te poate aduce la un nivel de incredere ridicat, dar inca departe de a fi absolut. Iti va demonstra, in repetate randuri, ca fiecare „truc” vine cu costuri pe termen lung pe care chiar nu vrei sa le platesti.

Si, din aceasta cauza, te vei indoi de afirmatiile tale chiar si atunci cand sunt 100% corecte. Exista cativa dintre noi care suntem destul de buni in SEO. Avem un palmares si multe exemple atat pozitive, cat si negative. De aceea, noi, #SEO, nu ne vom numi niciodata experti. Stim mai bine!

De ce nu cred ca exista experti in SEO?

Nu exista experti SEO!

Nimic nu ma va convinge ca aceasta afirmatie este incorecta.

Asta nu inseamna ca SEO nu functioneaza - cred ca o confluenta de abilitati, tehnici si bune practici poate asigura performanta unui site web intr-un motor de cautare. Am doar indoieli profunde ca oricine presupune ca a elaborat formula magica sau poate garanta succesul isi poate indeplini in mod realist afirmatiile.

Termenul „specialist SEO” este suprasaturat si, de multe ori, golit de sens in Romania. Dar acest lucru nu ar trebui sa-i afecteze pe cei care chiar livreaza rezultate. Intr-un mediu in care toti „se pricep la SEO”, diferenta reala este data de profunzimea intelegerii si impactul pe termen lung.

Daca esti printre cei care chiar stiu ce fac, nu ai nevoie sa strigi mai tare — ci doar sa fii mai bun!

Daca vrei sa inveti SEO corect, invata din surse serioase, aplica si testeaza

Daca vrei sa inveti SEO cu adevarat, nu ai nevoie de un curs „magic” si nici de un „mentor” care iti promite venituri de mii de euro. Ai nevoie de practica, de logica si de surse corecte.

Nu te lasa distras de marketingul agresiv al unora care iti spun ce vrei sa auzi. In schimb, pune mana pe un proiect real – chiar si unul personal – si aplica ceea ce citesti din surse internationale validate. Greselile te vor invata mai mult decat 10 ore de teorie.

SEO-ul nu e un mister, iar cine ti-l vinde ca atare... nu il stapaneste. Invata din surse clare, aplica pas cu pas si nu cauta scurtaturi. Rezultatele vin daca stii ce faci – si daca muncesti constant.

Cum poti verifica daca cineva stie SEO?

Intreaba ce rezultate a obtinut si cum. Ce site-uri a optimizat, ce pozitii a obtinut, cum a crescut traficul si ce instrumente foloseste.

Pune intrebari despre situatii reale – daca raspunsurile sunt vagi sau pline de termeni goi de sens (optimizam cu AI, pozitionari rapide), e un semnal de alarma. Un profesionist adevarat stie sa vorbeasca clar si direct despre proces si rezultate.

Este suficient un curs SEO sa devii expert?

Nu. Un curs poate fi un punct de plecare, dar practica face diferenta.

Ai nevoie de ani de lucru efectiv pe site-uri diverse, cu probleme reale si obiective comerciale concrete.

Multi invata doar teoria si se declara specialisti imediat dupa. Un profesionist serios a lucrat in agentii sau pe cont propriu, a esuat, a testat, a invatat din piata, nu doar din tutoriale.

De ce cursurile SEO plătite, din România, nu sunt de încredere?

Pentru că nu sunt construite ca materiale educaționale reale, ci ca produse care trebuie să-ți fie vândute. Promit câștiguri mari și rezultate rapide, dar nu livrează decât informații superficiale, reciclate.

Mulți dintre cei care vând astfel de cursuri fac bani nu din SEO, ci din vânzarea cursurilor în sine.

Ce ți se promite:

  • Lucrezi doar 2 ore pe zi, cand vrei tu
  • Ai nevoie doar de un laptop și internet
  • Ajungi la 10.000 € pe lună ca freelancer SEO

Pe scurt:

  • Nu sunt susținute de rezultate reale. Mulți experti seo nu au portofolii solide, nu au crescut site-uri competitive, dar vorbesc despre optimizare doar teoretic.
  • Se repetă aceleași informații vechi. Conținutul este adesea reciclat, superficial și deconectat de realitățile SEO actuale (algoritmi, UX, EEAT, intenția utilizatorului).
  • Fără structură practică reală. Participanții la curs pleacă cu iluzii frumoase, dar fără să știe cum să abordeze un site real, cum să facă un audit adevărat sau să prioritizeze ce contează.
  • Marketingul bate conținutul. Investesc mai mult în a convinge că e cursul #1 din România, decât în a demonstra că pot livra performanță.
  • Nu explică partea tehnică. Se ignoră complet latura tehnică: cum funcționează crawlerele, cum se citește un log de server, cum se optimizează un Core Web Vital etc.

Un SEO-ist bun nu are nevoie sa tina cursuri ca sa castige bani. Si daca totusi o face, o face foarte rar, intr-un cadru bine structurat si pentru un public foarte clar. Nu pentru mase, nu pe Facebook, nu cu certificari rapide.

Cand vezi pe cineva care vinde cursuri SEO constant, gandeste-te: de ce are atat de mult timp liber?

Ai nevoie de un mentor ca să înveți SEO?

Nu. Ai nevoie de surse bune.

Adevărul este simplu: poți învăța SEO gratuit, de la surse internaționale serioase, fără să plătești sute sau mii de euro pe cursuri românești care repetă aceleași lucruri.

Site-uri precum Moz, Ahrefs Blog, Search Engine Journal, Google Search Central sau Backlinko oferă ghiduri practice, studii de caz și resurse actualizate, scrise de profesioniști care chiar fac SEO la nivel înalt.

Nu ai nevoie de un mentor să-ți explice ce este un meta title sau cum funcționează crawlerele. Ai nevoie de:

  • timp
  • răbdare
  • și capacitatea de a pune în aplicare ce citești.

Iar dacă vrei claritate sau feedback, îl poți găsi în comunități SEO internaționale, forumuri sau grupuri unde răspund specialiști adevărați, nu formatori care au învățat SEO pe un vas.

INSTATIC: Agentie SEO si Marketing Digital

INSTATIC

Digital Marketing Agency

INSTATIC • Agenție SEO & Marketing Online specializată în creșterea traficului și vânzărilor din motoarele de căutare prin SEO și campanii PPC bine direcționate. Strategii de marketing digital inteligente, concepute pentru a vă atinge obiectivele de afaceri.

Ai nevoie de ajutor cu SEO?

Contactează-ne să discutăm despre SEO sau cere o ofertă de preț SEO personalizată!


Your message has been sent successfully.
Sorry, error occured this time sending your message.

Articole recente SEO

Ești în căutarea unor sfaturi și informații valoroase? Fiecare dintre aceste aricole SEO, este mai bun decât cel citit.