Designul poate fi arta, designul poate fi simplu. De aceea este atat de complicat.
Industria online are nevoie de o revizuire pentru a oferi o experienta mai buna pentru clienti si cred ca designul centrat pe utilizator va conduce procesul.
Datele arata ca majoritatea site-urilor web sunt aglomerate si dezordonate.
Supraincarcarea a creat un decalaj tot mai mare intre cantitatea de informatii cu care ne confruntam zilnic si capacitatea noastra de a consuma aceste informatii. Prin urmare nu este deloc surprinzator faptul ca cele mai clare mesaje atrag atentia.
Cand vorbim de site-uri web unice, utilizatorii doresc o interfata de utilizare curata, clara si bine organizata, astfel incat sa poata gasi ceea ce doresc cat mai repede posibil, fara a fi distrasi. Este rar sa intalnesti un designer care nu apreciaza ideea de claritate, totusi marea majoritate a site-urilor web nu reusesc sa o realizeze.
Intr-o fractiune de secunda, site-ul tau trebuie sa comunice „Cine esti”, „Ce faci” si „Ce poate face vizitatorul aici”. Arata-le ca sunt in „locul potrivit” si ca sunt liberi sa stea si sa exploreze.
Site-urile web sunt dezordonate, aglomerate si confuze pentru utilizatori
Pentru majoritatea oamenilor, dezordinea este asociata cu sentimentul pe care il declanseaza: sentimentul de a fi coplesit cand o vezi. Cu totii am experimentat asta. Dar pentru a identifica si a reduce in mod sistematic dezordinea, vom avea nevoie de o definitie mai tangibila.
Modelele aglomerate sunt cele care nu au ordine vizuala, crescand astfel incarcatura cognitiva pe masura ce utilizatorii se lupta sa analizeze peisajul vizual si sa inteleaga care parti sunt importante.
In acest contex exista 3 caracteristici principale care fac ca un design sa se simta aglomerat:
- prea mult continut (in special text) pe ecran
- continutul nu pare organizat intr-un mod logic
- prea mult deranj vizual cauzat de imagini si contraste
De ce se intampla asa?
Un motiv este ca cei care le proiecteazanu sunt capabili sa priveasca site-ul din perspectiva utilizatorului.
Abordarea „mai putin este mai mult” s-a dovedit, in acelasi timp, eficienta, satisfacatoare si inovatoare. Cand este facut corect, un site web minimalist este usor de inteles, usor de navigat si placut din punct de vedere estetic. Designul ne permite sa transformam ceea ce este complex intr-o poveste mai simpla.
Minimalism: Cat de mult poti lua dintr-o pagina web fara a-si pierde scopul si identitatea?
Desi minimalismul, sau designul simplu, ar putea insemna mai putina munca, nimic nu este mai departe de adevar. Design-urile web simple sunt lipsite strategic de functiile in exces, tocmai pentru a oferi un mesaj clar si o experienta pozitiva pentru utilizator.
Estetica minimalista, concentrata pe simplitate si functionalitate, este de asteptat sa continue sa fie populara si in 2024. Aceasta tendinta este caracterizata de linii curate, o paleta de culori limitata si un accent pe spatiul negativ.
Cum arata simplu?
Startup-urile care au zguduit cu succes industriile sunt cele care au indepartat elemente de design inutile si de continut pentru a oferi consumatorilor o valoare clara si accesibila.
Trei principii de simplitate:
- limbaj scurt si informal
- navigare intuitiva, ghidata
- indemnuri clare si limitate la actiune
Dupa cum am mentionat anterior, dezordinea duce la o incarcare cognitiva crescuta, ceea ce duce la mai multa confuzie vizuala si frustrare. Eliminarea continutului inutil este o modalitate eficienta de a atenua incarcatura cognitiva.
Eliminarea distractiilor inutile din calatoria utilizatorului reduce incarcatura cognitiva si permite utilizatorilor sa se concentreze asupra partilor care conteaza cu adevarat pentru ei.
Dar nu poti sa elimini orice continut. Trebuie sa oferi context si continut adecvat. Partea dificila este sa determini exact ce continut trebuie sa ramana. Pentru a raspunde la aceasta dilema, pune-te in pielea clientului tau - nu prioritatilor sau obiectivelor tale.
De ce sa investesti intr-un site web cu design simplu?
Cu cat un site este mai complex, din punct de vedere vizual, cu atat este mai dificil pentru creierul uman sa proceseze toate elementele.
Un site cu numeroase accente luminoase si un numar de culori diferite, are un nivel ridicat de complexitate vizuala. Ochii tai convertesc informatiile vizuale si le trimit creierului tau unde sunt stocate si codificate.
Un site web personalizat, cu o complexitate redusa, nu solicitata ochii si creierul sa lucreze la fel de mult pentru a procesa informatiile. Aceasta simplitate face vizita mai placuta si relaxanta.
Regula simpla a comertului electronic
Mai putina dezordine = mai multa concentrare! Cumparatorii doresc cat mai putine batai de cap. Fie ca viziteaza site-ul pentru a face o achizitie, fie pentru informatii, ei doresc si se asteapta la o experienta simpla si rapida. Cel mai bine este sa reduci dezordinea si sa urmezi cateva metode incercate si adevarate.
- afiseaza doar ceea ce trebuie. Cel mai mare atu al designului simplu este sa arate doar ceea ce este necesar pentru a face o vanzare.
- regula „de aur”: daca o persoana in varsta isi poate da seama cum sa cumpere un produs de pe site-ul tau, mai mult ca sigur este bine pus la punct.
Cum sa creezi un site mai simplu?
Ar fi cateva lucruri de luat in considerare:
- cunoaste-ti publicul: afla ce ii place, ce alte site-uri viziteaza si vezi daca tie iti lipsesc zone pe care le poti imbunatati. Site-ul tau trebuie sa rezoneze cu ei si sa le vorbeasca eficient.
- pastreaza-l simplu: daca o imagine mare functioneaza, nu mai folosi o gramada de imagini mici. Foloseste o coloana in loc de trei si spatiul alb pentru a accentua si a valorifica produsele.
- raspunde imediat la toate intrebarile: designul ar trebui sa raspunda clar „Cine sunt”, „Ce fac” si „Ce poate face vizitatorul aici”. Daca vizitatorii pot identifica ceea ce faci in cateva secunde, vor ramane.
- CTA: scopul paginii de pornire este de a indemna vizitatorii saaprofundeze site-ul tau. Utilizarea eficienta a indemnurilor la actiune va directiona vizitatorii catre urmatorul pas.
Aspectul paginii de pornire, plasarea corecta a CTA, spatiile albe folosite abuziv, culorile, fonturile si alte elemente intr-un design simplu construiesc incredere, comunica scopul si indeamna vizitatorii la pasul urmator.
Transmite cel mai important mesaj inainte si elimina distragerile nedorite. Simplificarea site-ului tau poate parea contraintuitiva, dar, in realitate, este remarcabila pentru business!