10 principii de baza in web design de inalta calitate

10 principii de baza in web design de inalta calitate

Web design bun = afacere buna! Un site creat bine atinge echilibrul perfect intre estetica si uzabilitate, intre obiectivele comerciale si incantarea clientilor. Arata incredere, indruma vizitatorii la actiuni si creeaza o experienta placuta pentru utilizator.

Cum sa oferi o experienta grozava pentru vizitatorii tai de la inceput si pana la sfarsit?

Citeste mai departe si afla cum sa proiectezi un site web unic folosind 10 principii importante in web design. Linii directoare care conteaza pentru rezultate si punctele relevante pentru a le face corect, de prima data.

Deoarece vizitatorul site-ului tau are un mouse, si el decide, design-ul centrat pe utilizator devine baza unui site web de succes.

Sa revenim la conceptele de uzabilitate si accesibilitate si la principiile de baza aplicate in costul web design-ului profesional.

Principii de baza in web design bun

Pentru a folosi corect principiile, trebuie mai intai sa intelegem cum interactioneaza oamenii cu site-urile web, cum gandesc acestia si care sunt modelele de baza in comportamentul utilizatorilor. Doar asa evitam costurile refacerii sau reproiectarii unui site web.

Cum gandesc utilizatorii?

Obiceiurile utilizatorilor de pe web nu sunt diferite de obiceiurile clientilor dintr-un magazin.

Vizitatorii arunca o privire la fiecare pagina, scaneaza o parte din text si dau clic pe primul link care le atrage atentia sau, care seamana vag cu lucrul pe care ei il cauta.

De fapt, exista sectiuni mari de continut la care nici macar nu se uita.

Majoritatea cauta ceva interesant, sau util, si pe care sa se poate da clic. Imediat ce acesti indicatori promitatori, sunt gasiti, utilizatorii dau clic. Daca noua pagina nu corespunde asteptarilor, se da clic pe inapoi si procesul de cautare este continuat.

a) Utilizatorii apreciaza calitatea si credibilitatea

Daca o pagina ofera utilizatorilor continut de calitate, acestia sunt dispusi sa ignore reclamele si designul prost al site-ului. Este motivul pentru care site-urile web, care nu sunt atat de bine concepute, castiga trafic. Aici, continutul conteaza mai mult decat designul.

b) Utilizatorii nu citesc, ci scaneaza

Analizand o pagina web, utilizatorii cauta puncte fixe, sau informatii clare, care sa-i ghideze prin continutul paginii.

heatmap

Utilizatorii nu citesc, ci scaneaza

Observati cat de „fierbinti” sunt zonele in mijlocul frazelor. Acest lucru este tipic pentru procesul de scanare. Zonele „fierbinti” corespund punctelor de interes maxim pentru irisul cititorului, pe o pagina web.

Comparand cele trei previzualizari, ne dam seama de interesul vizualului si al meniului contextual din pagina din dreapta. Pagina este mult mai scanata si mentine atentia pana la sfarsitul documentului.

c) Utilizatorii web sunt nerabdatori

Principiu foarte simplu: daca un site web nu satisface rapid asteptarile utilizatorilor, atunci designerul nu si-a facut treaba bine iar compania, care detine site-ul, pierde bani.

Nu e chiar atat de greu de inteles!

Cu cat este mai mare sarcina cognitiva si cu cat navigarea este mai putin intuitiva, cu atat utilizatorii sunt mai dispusi sa paraseasca un site web si sa caute alternative.

d) Utilizatorii nu fac alegeri optime

Utilizatorii nu cauta cel mai rapid mod de a gasi informatiile pe care le vor. Nici nu scaneaza pagina web intr-un mod liniar, mergand secvential de la o sectiune a site-ului la alta.

Satisfactia utilizatorilor: aleg prima varianta rezonabila. De indata ce gasesc un link care pare ca ar putea duce la obiectiv, sunt sanse foarte mari sa fie accesat imediat. Satisfactia este mai eficienta.

e) Utilizatorii isi urmeaza intuitia

In cele mai multe cazuri, utilizatorii nu citesc informatiile.

Motivul de baza este ca... nu le pasa. Daca gasesc ceva care rezoneaza cu ei, raman. Nu conteaza pentru ei daca inteleg cum functioneaza lucrurile, atata timp cat le pot folosi.

Daca publicul tau se va comporta ca si cum ai proiecta panouri publicitare, atunci proiecteaza panouri publicitare excelente.

f) Utilizatorii vor sa aiba control

Utilizatorii doresc sa isi poata controla browserul si sa se bazeze pe prezentarea consecventa a datelor pe tot site-ul.

De exemplu, nu doresc sa fie redirectionati spre pagini noi, intr-o alta fereastra de browser, care sa apara pe neasteptate, vor sa poata reveni cu „Inapoi” la site-ul pe care au fost inainte.

Prin urmare, este o practica buna sa nu deschizi niciodata link-uri in ferestre noi de browser.

Sa revenim la cele 10 elemente de web design reusit

Un web design reusit inglobeaza mai multe aspecte pentru a oferi o experienta placuta si eficienta utilizatorilor. Iata 10 elemente cheie ale unui web design reusit:

1. Nu folosi template-uri

Da, stiu, e tentant si ieftin sa le folosesti, e comod si arata oarecum ok. Dar, daca vrei un site web profesional, acesta trebuie sa fie creat de la 0 si original.

Cei fara experienta in web design adopta orice element la indemana, usor de utilizat, rezultand un site dificil de navigat, greu de citit si in final, neplacut. Folosirea excesiva a efectelor nu este necesara. Mai putin inseamna mai mult. Concentreaza-te pe elementele care asigura o experienta placuta vizitatorilor site-ului tau.

O pagina web ar trebui sa fie clara si explicita. Sarcina unui designer este sa elimine toate semnele de intrebare din mintea utilizatorilor - deciziile pe care utilizatorii trebuie sa le ia in mod constient.

Daca meniul de navigare si arhitectura site-ului nu sunt intuitive, numarul semnelor de intrebare creste si ingreuneaza sarcina utilizatorilor sa inteleaga cum functioneaza sistemul si cum sa ajunga de la punctul A la punctul B. 

O structura clara, indicii vizuale moderate si usor de recunoscut, cum sunt link-urile, pot ajuta utilizatorii sa-si gaseasca calea catre scopul lor.

2. Pastreaza calmul si rabdarea utilizatorilor

In cazul unui produs sau serviciu, incearca sa mentii cerintele la nivel minim. Cu cat sunt necesare mai putine actiuni din partea utilizatorilor sa testeze un serviciu, cu atat este mai probabil sa-l incerce.

Vizitatorii noi sunt dispusi sa se "joace" cu serviciul, nu vor sa completeze formulare pentru un cont pe care s-ar putea sa nu-l foloseasca niciodata in viitor. Permite-i utilizatorului sa exploreze site-ul si sa-ti descopere serviciile fara a-l forta sa partajeze date private.

Nu este rezonabil sa obligi utilizatorii sa introduca o adresa de e-mail pentru a testa un serviciu, doar pentru ca asa ti-a recomandat "specialistul in marketing".

3. Atrage atentia si captiveaza-i

Deoarece site-urile web furnizeaza atat continut static, cat si dinamic, exista anumite aspecte ale interfetei-utilizator care atrag mai mult atentia decat altele. Evident, imaginile sunt mai captivante decat textul, similar cum o propozitie ingrosata pare mai interesanta.

Ochiul uman opereaza intr-un mod extrem de neliniar, iar utilizatorii web pot identifica instantaneu modele si miscari. Acesta este motivul pentru care reclamele video sunt adesea percepute ca fiind enervante. Dar, din perspectiva marketingului, isi indeplinesc perfect rolul de a atrage atentia utilizatorilor.

Concentrarea atentiei utilizatorilor asupra anumitor zone ale site-ului, insotita de o utilizare echilibrata a elementelor vizuale, poate ajuta vizitatorii sa navigheze de la punctul A la punctul B fara a se simti coplesiti de proces. Cu cat exista mai putine semne de intrebare pentru vizitatori, cu atat simtul orientarii este mai dezvoltat, generand incredere in compania reprezentata de site-ul respectiv.

Pe scurt, cu cat utilizatorii trebuie sa se gandeasca mai putin, cu atat experienta lor pe site este mai placuta si mai eficienta.

4. Aduci in evidenta caracteristicile in mod deliberat

Designul web modern este adesea supus criticii pentru abordarea sa de a ghida utilizatorii prin 1-2-3 pasi, butoane atractive din punct de vedere vizual, si alte elemente vizuale pronuntate. Aceste elemente nu reprezinta o problema in sine.

Dimpotriva, astfel de directii sunt extrem de bune, ofera vizitatorilor o calatorie simpla si usoara prin continutul site-ului tau. O viziune clara asupra optiunilor disponibile pentru utilizatori reprezinta un principiu esential al unui design de interfata cu utilizatorul de succes.

Modul in care acest lucru este realizat nu este cu adevarat important. Ce conteaza cu adevărat este ca informatiile sa fie intelese cu usurinta, iar vizitatorii sa se simta confortabil in interactiunea lor cu sistemul.

5. Foloseste o scriere eficienta

Deoarece mediul online difera de cel al tipariturilor clasice sau al ziarelor, este esential sa ajustezi stilul de scriere conform preferintelor utilizatorilor si obiceiurilor lor de navigare. Textele lungi, fara imagini si cuvinte cheie neaccentuate prin ingrosare vor fi trecute cu vederea, iar limbajul exagerat va fi ignorat.

O solutie optima pentru o scriere eficienta implica:

  • foloseste propozitii scurte si concise,
  • implementarea unui design usor de scanat (organizarea continutului, utilizarea mai multor subtitluri, adaugarea de elemente vizuale si liste cu marcatori pentru a intrerupe fluxul de text uniform),
  • adopta un limbaj simplu si obiectiv (o promovare nu trebuie sa aiba tonul unei reclame, ofera utilizatorilor un motiv rational si obiectiv pentru a-ti utiliza serviciul sau sa ramana pe site)


6. Alege intotdeauna simplitatea

Principiul „keep it simple stupid” (KISS) ar trebui sa fie linia directoare in designul site-ului. Utilizatorii nu stau pe site pentru a se bucura de design, in majoritatea cazurilor, ei cauta informatii, designul e cel care ii ghideaza catre acele informatii. Alege simplitatea in loc de complexitate.

Din punctul de vedere al utilizatorilor, cel mai bun design de site este un text pur, fara reclame sau alte blocuri de continut, care sa se potriveasca exact cu interogarea folosita sau cu continutul pe care l-au cautat. Un design prietenos este esential pentru o experienta buna de utilizator. Un site cu design simplu e tot ce ai nevoie!

7. Sa nu-ti fie frica de spatiul alb

De fapt, este foarte greu sa ignori importanta spatiului alb.

Nu doar ca reduce volumul incarcarii cognitive, dar face posibila perceperea clara a informatiilor prezentate pe ecran.

Primul lucru pe care incearca sa il faca un vizitator pe site este sa scaneze pagina si sa imparta zona de continut in segmente cu informatii digerabile.

Structurile complicate sunt dificil de citit, scanat si analizat. Atunci cand trebuie sa alegi intre separarea a doua sectiuni de design printr-o linie vizibila sau prin utilizarea spatiului alb, alegerea spatiului alb este mai favorabila. Structurile ierarhice reduc complexitatea: cu cat reusesti sa oferi utilizatorilor o perceptie mai clara a ierarhiei vizuale, cu atat continutul tau va fi mai usor de inteles.

8. Comunicare eficienta prin „limbaj vizibil”

In analiza sa asupra comunicarii vizuale eficiente, Aaron Marcus evidentiaza trei principii fundamentale implicate in utilizarea conceptului de "limbaj vizibil" - adica continutul pe care utilizatorii il percep pe ecran.

Organizare: Furnizeaza utilizatorului o structura conceptuala clara si consecventa. Consistenta, aspectul, relatiile si navigarea sunt concepte cheie in organizare. Aceleasi conventii si reguli ar trebui sa fie aplicate in mod uniform tuturor elementelor.

Simplitate: Realizeaza mai mult cu cel mai mic numar de indicii si elemente vizuale.

Patru aspecte esentiale de luat in considerare sunt simplitatea, claritatea, caracterul distinctiv si accentul. Simplitatea implică includerea doar a elementelor esentiale pentru comunicare.

Claritatea consta in proiectarea tuturor componentelor astfel incat sa nu existe ambiguitate in sensul lor. Distinctivitatea implica evidentierea proprietatilor semnificative ale elementelor necesare. Accentul se refera la facilitarea perceperii celor mai importante elemente.

Comunicare: Ajusteaza prezentarea la capacitatile utilizatorului. Interfata cu utilizatorul trebuie sa mentina un echilibru intre lizibilitate, tipografie, simbolism, vizualizari multiple si culoare sau textura pentru a comunica cu succes.

9. Respecta conventiile, sunt aliatii nostri

Caracteristicile procesului de proiectare conform conventiilor nu conduc la un site web plictisitor, dimpotriva, sunt extrem de utile, reducand curba de invatare si eliminand nevoia de a descifra modul de functionare.

Exemplu : ar fi un cosmar de utilizare daca toate site-urile web ar avea o prezentare vizuala diferita a fluxurilor RSS.

Aceasta abordare nu difera de experienta noastra cotidiana, in care ne obisnuim cu principiile fundamentale ale organizarii datelor sau a procesului de cumparare.

Cu aplicarea atenta a conventiilor, utilizatorii pot atinge obiectivele, chiar si atunci cand nu inteleg fiecare detaliu. Inovarea este binevenita atunci cand ai cu adevarat o idee mai buna, dar sa profiti de conventii este important atunci cand nu ai alternative clare.

10. Testeaza

Acest principiu ar trebui aplicat oricarui proiect de web design, deoarece testele ofera adesea perspective clare asupra problemelor legate de un aspect dat.

Testeaza nu prea tarziu, nici prea devreme si nu din motive gresite.

Majoritatea deciziilor de proiectare sunt decizii individuale, asta inseamna ca nu poti raspunde, universal, daca un aspect este mai bun decat celalalt, deoarece trebuie sa il analizezi dintr-un punct de vedere foarte specific (cerinte, parti interesate, buget etc.).

Cateva puncte importante de retinut:

  • testarea unui singur utilizator este mai buna decat testarea niciunuia, iar testarea unui utilizator la inceputul proiectului este mai buna decat testarea a 50 la sfarsit.
  • testarea este un proces iterativ: proiectezi, testezi, repari si apoi testezi din nou. S-ar putea sa existe probleme care nu au fost gasite in prima etapa de test.
  • testele de uzabilitate produc intotdeauna rezultate utile. Fie vor indica problemele pe care le ai, fie vor aparea defecte majore de design. In ambele cazuri, este o perspectiva utila pentru proiectul tau.
  • un dezvoltator nu este cel mai potrivit pentru a-si testa codul, lucru valabil si in cazul designer-ului. Cand lucrezi la un site, timp de cateva saptamani, nu poti sa-l mai observi dintr-o perspectiva noua. Stii cum este construit si, prin urmare, stii exact cum functioneaza - ai intelepciunea pe care vizitatorii site-ului tau nu ar avea-o.

Concluzia: daca vrei un site grozav, trebuie sa testezi!

INSTATIC este o agenție de marketing online, specializată în web design & development + optimizarea traficului și a vânzărilor prin intermediul motoarelor de căutare și al reclamelor plătite (SEO/SEM).

Ai nevoie de ajutor cu Web Design?

Contactează-ne să discutăm despre Web Design sau cere o ofertă de preț Web Design personalizată!


Your message has been sent successfully.
Sorry, error occured this time sending your message.

Articole recente Web Design

Ești în căutarea unor sfaturi și informații valoroase? Fiecare dintre aceste aricole Web Design, este mai bun decât cel citit.