Beneficiile unei afaceri pe drumul catre maturizarea UX

Beneficiile unei afaceri pe drumul catre maturizarea UX

Despre diferentele dintre UX (User Experience) si CX (Customer Experience) cat si despre modul in care cele doua functioneaza pentru a construi experienta digitala pe care o dorim, vom mai scrie.

Acum e timpul sa explicam de ce evaluarea nivelului de maturitate printr-un audit UX este primul pas spre obtinerea rezultatelor pozitive pe care le cauti.

Beneficiile de baza care vin cu cresterea eficientei pentru clienti sunt mici sau neimportante, poti crede, dar fiecare imbunatatire catre urmatoarea etapa de maturitate UX vine cu avantaje semnificative.

Ce este maturitatea UX?

Maturitatea UX se refera la nivelul de eficacitate cu care o organizatie abordeaza designul experientei utilizatorului (UX) in produsele, serviciile si procesele sale. Este o evaluare a cat de bine o companie intelege, integreaza si apreciaza designul si cercetarea UX.

Pe masura ce o companie se maturizeaza in UX, de obicei trece prin diferite etape, fiecare etapa reprezinta o mai mare integrare si apreciere a principiilor UX.

Cum evaluezi maturitatea UX?

Modelele de maturitate UX sunt cadre care te ajuta sa evaluezi si intelegi nivelul actual de competenta in designul si strategie UX.

Aceste modele contureaza o progresie a etapelor sau nivelurilor prin care o companie isi poate avansa capacitatile UX. Fiecare nivel reprezinta o mai buna intelegere si integrare a principiilor si practicilor UX in cadrul companiei.

Ce este scala de maturitate UX?

Nu exista o scala unica si definitiva a maturitatii UX.

Etapele se incadreaza de-a lungul unui continuum. Natalie Hansen, pe blogul sau, afirma ca exista diferite modele de maturitate UX pentru diferite tipuri de organizatii si nevoile clientilor lor.

Ne place sa folosim acelasi model, care include sase niveluri:

  • Absent
  • Limitat
  • Emergent
  • Structurat
  • Integrat
  • Condus de utilizator

La primul nivel, atentia conducerii pentru experienta utilizatorului este o idee ulterioara, iar UX este inexistent. La al doilea nivel, se ia in considerare UX - experienta utilizatorului, dar nu este inca abordata.

Implicarea incepe in etapa emergenta, in care profesionistii UX sunt angajati si incep un efort sistematic de a imbunatatii experienta utilizatorului in beneficiul companiei.

Pana cand ajungem la a patra etapa, UX devine o preocupare cunoscuta in intreaga companie. Acum, preocuparea pentru UX si gandirea bazata pe UX incepe sa influenteze cronologia proiectelor.

In cea de-a cincea etapa, cercetarea utilizatorilor si datele care provin din cercetare reprezinta o parte critica a eforturilor companiei pentru eficienta. Aici, vei vedea ca preocuparea pentru UX este o parte integrata a procesului de proiectare.

A sasea etapa reprezinta companiile care incep cu cercetarea condusa de utilizatori pentru a informa proiectarea si dezvoltarea site-urilor si experientelor lor digitale. Intelegerea dorintelor, nevoilor si motivatiilor utilizatorilor este acum pe primul loc.

Cum imbunatatesti maturitatea UX?

Exista mai multi pasi pe care o companie ii poate face daca doreste sa-si imbunatateasca nivelul de maturitate UX.

  • 1. recunoasterea valorii UX: mai intai trebuie sa recunoasca valoarea UX in atingerea obiectivelor de afaceri. Implica intelegerea faptului ca UX nu este doar despre estetica, ci este o componenta strategica esentiala pentru satisfactia clientilor, cresterea vanzarilor si obtinerea unui avantaj competitiv.
  • 2. investitii strategice in UX: sa investeasca in profesionisti UX si instrumentele necesare. Sa angajeze designeri si cercetatori si sa le ofere resursele si tehnologia necesara pentru a crea experiente de inalta calitate pentru utilizatori.
  • 3. integrarea UX in procesele de afaceri:companiile mature integreaza UX inca din etapele incipiente ale dezvoltarii produselor sau serviciilor. Aceasta integrare asigura ca considerentele UX fac parte din procesul de luare a deciziilor si nu doar o gandire ulterioara.
  • 4. o cultura centrata pe utilizator:unde fiecare membru al echipei apreciaza UX si adopta o abordare bazata pe utilizator. Aceasta schimbare este cheia pentru crearea de produse si servicii care sa răspunda cu adevarat nevoilor utilizatorilor.
  • 5. invatare continua: maturitatea UX necesita invatare si adaptarea continua. Trebui sa-ti actualizezi strategiile, metodologiile si instrumentele UX pentru a se alinia cu nevoile in evolutie ale utilizatorilor si cu schimbarile tehnologice.
  • 6. masurare si evaluare impact UX:cuantificarea impactului UX asupra rezultatelor afacerii este importanta. Valorile legate de satisfactia utilizatorilor, implicarea si ratele de conversie ofera informatii valoroase asupra eficientei initiativelor UX.
  • 7. cercetare si testarea utilizatorilor: cercetarea utilizatorilor si testarea uzabilitatii sunt fundamentale in practicile mature de UX. Informatiile despre nevoile, comportamentele si preferintele utilizatorilor conduc proiectarea si dezvoltarea.
  • 8. incurajeaza colaborarea intre discipline: practicile mature de UX prospera pe baza colaborarii intre diferite departamente. Profesionistii UX ar trebui sa lucreze in tandem cu managerii, dezvoltatorii si alte parti interesate pentru a asigura o abordare coerenta.
  • 9. aliniaza strategia UX cu obiectivele:strategia UX ar trebui sa fie aliniata cu strategia generala de afaceri. UX trebuie sa sustina si sa contribuie la obiectivele si viziunea companiei.

Cand este momentul pentru o evaluare a maturitatii UX?

Nu exista cel mai bun moment pentru a efectua o evaluare a maturitati UX. Ori de cate ori incepi sa pefectionezi ceva, vezi etapa unde se incadreaza compania ta in modelul de maturitate UX.

Vestea buna este ca, daca ajungi sa-ti pui aceste intrebari, te afli cel putin in stadiul limitat al maturitatii UX, daca nu mai departe. Multe companii au inceput sa-si puna aceste intrebari pentru prima data la inceputul pandemiei, deoarece au fost impinse sa opereze intr-un mediu complet digital pentru prima data.

Pentru companiile mari, care au deja profesionisti UX angajati, sunt sanse ca acesti experti sa fie cei interesati care pun aceaste intrebari si cauta sa avanseze procesul de proiectare condus de utilizator.

Pentru a obtine cea mai mare rentabilitate a investitiei este important sa stii cat de avansat esti spre obiectivul de proiectare si inovare bazata pe utilizator.

In ambele cazuri, ai nevoie de o imagine clara asupra datelor despre experienta utilizatorului pe care le ai la indemana, daca exista, si asupra modului in care acestea sunt utilizate, sau nu.

Nu reusesti fara contributia utilizatorului

Daca ai investit in perfectionarea UX dar nu ai examinat modul in care acest lucru afecteaza experienta clientilor tai, mai mult ca sigur te confrunti cu o serie de provocari.

Poate ca observi o pierdere uriasa, sau un procent scazut de implicare al clientilor. Toate acestea ar putea fi dovezi ca nu acorzi atentie informatiilor pe care utilizatorii tind sa le impartaseasca cu tine sau, mai rau, ai proiectat o experienta digitala care nu se aliniaza cu obiectivele clientilor tai.

Sunt un mare sustinator al integrarii empatiei in procesele digitale dintr-un motiv: nu poti proiecta un UX fara o analiza atenta a modului in care fiecare pas se va simti pentru clientii tai si nu poti dezvolta relatii puternice fara un produs care ii face pe oameni sa simta ca ai o intelegere intuitiva a nevoilor lor la fiecare pas.

Beneficiile maturizarii UX

Am mai spus-o: fiecare persoana din compania ta contribuie la UX, indiferent daca realizezi sau nu.

Valorificarea puterii acestei atentii si griji pentru a produce rezultate pozitive la fiecare nivel al companiei tale este esentiala pentru proiectarea de experiente exceptionale.

INSTATIC este o agenție de marketing online, specializată în web design & development + optimizarea traficului și a vânzărilor prin intermediul motoarelor de căutare și al reclamelor plătite (SEO/SEM).

Ai nevoie de ajutor cu UX Design?

Contactează-ne să discutăm despre UX Design sau cere o ofertă de preț UX Design personalizată!


Your message has been sent successfully.
Sorry, error occured this time sending your message.

Articole recente UX Design

Ești în căutarea unor sfaturi și informații valoroase? Fiecare dintre aceste aricole UX Design, este mai bun decât cel citit.