Experienta utilizatorului (UX) este un pas adesea neglijat in procesul de proiectare, dar, este o parte extraordinara a modului in care un consumator se conecteaza, din punct de vedere tehnic si emotional, cu un site, o aplicatie sau un software.
Firma de proiectare a aplicatiilor web, Strategist, sef de creatie al UpTop, Charlie Claxton, se concentreaza in mare masura pe impactul unei strategii de conversie si design UX asupra succesului afacerii, conducand eforturile de proiectare pentru companii precum Amazon, Boeing, Expedia si Microsoft.
Claxton noteaza:
Daca va intrebati despre puterea si valoarea designului experientei utilizatorului, permiteti-mi sa va ofer una dintre acele statistici care va fac sa clipiti si sa o cititi de doua ori pentru a fi sigur ca nu vedeti lucruri. Fiecare euro investit in UX are un randament intre 2 € si 100 €. Permiteti-mi sa o repet in alt fel: UX ofera un randament intre 2 € si 100 € pentru fiecare euro investit.
Remarcand ca aceasta cercetare a aparut pentru prima data in cartea lui Tom Gilb din 1988, Principles of Software Engineering Management, Claxton afirma ca statistica este chiar mai relevanta astazi decat atunci cand cartea a fost lansata, in special din cauza importantei comertului electronic in mediul de vanzare de astazi.
Claxton noteaza:
„Totusi, ceea ce este aproape la fel de surprinzator ca acea statistica este numarul de companii si antreprenori care inca considera designul UX ca cireasa de pe tort, o disciplina „draguta de a o avea” in loc de un „must-have”. Retailerii iluminati stiu mai bine. Ei inteleg ca designul UX este un instrument de afaceri important si valoros, care ofera un randament specific, cuantificabil al investitiei. Nu trebuie sa li se reaminteasca ca angajezi experti in design UX pentru a-ti imbunatati profitul, nu doar pentru a face lucrurile frumoase.”
El ofera, cu propriile sale cuvinte, mai jos, doua exemple comune ale modului in care un design grozav, centrat pe utilizator, va poate ajuta:
Un site de comert electronic trebuie sa functioneze bine la fiecare nivel. Trebuie sa fie rapid si fiabil, sa includa un design atractiv, logic, care sa permita vizitatorilor sa gaseasca cu usurinta ceea ce cauta. Ii face sa cumpare (sau orice obiectiv final pe care l-ati stabilit pentru ei) sa fie tentant si usor. Ei vin, stau si cumpara... iar experienta lor se reflecta in veniturile tale brute si in marja de profit.
Un tablou de bord de business intelligence bazat pe UX, care reuneste informatiile intr-un mod clar si primitor, faciliteaza gasirea si utilizarea acestora de catre persoanele cu roluri si locatii variate. Economiseste timp si ii face pe angajati mult mai productivi si strategici.
Claxton incheie cu nota ca, daca va ganditi la succesul companiei dvs., importanta designului UX nu poate fi trecuta cu vederea. „La urma urmei, ce om de afaceri de succes nu si-ar dori sa investeasca intr-un instrument care genereaza cel putin un euro profit pentru fiecare euro cheltuit?”
Citeste si:Audit UX: imbunatateste experienta utilizatorului pe site
UX design si rentabilitatea investitiei sunt strans legate, deoarece o experienta de utilizare buna poate influenta in mod semnificativ succesul unui produs sau serviciu pe piata. Iata cum se poate realiza acest lucru:
- Cresterea satisfactiei clientilor: Un UX design eficient imbunatateste experienta utilizatorului, ceea ce duce la o crestere a satisfactiei clientilor. Utilizatorii vor reveni la produs sau serviciu si vor fi mai predispusi sa-l recomande altora, ceea ce poate duce la cresterea numarului de clienti si a veniturilor.
- Scaderea abandonului produsului: O experienta de utilizare neplacuta poate determina utilizatorii sa abandoneze produsul sau serviciul inainte de a-si indeplini obiectivele. Prin imbunatatirea UX-ului, puteti reduce abandonul si creste conversiile, ceea ce are un impact pozitiv asupra veniturilor.
- Reducerea costurilor de suport si intretinere: Un UX bun poate reduce necesitatea asistentei pentru clienti, deoarece utilizatorii vor intampina mai putine probleme in utilizarea produsului sau serviciului. Aceasta poate reduce costurile asociate suportului si intretinerii, sporind astfel rentabilitatea investitiei.
- Diferentierea pe piata: Intr-o piata aglomerata, un UX deosebit poate servi drept punct de diferentiere fata de concurenta. Clipele memorabile de interactiune cu produsul sau serviciul tau pot determina utilizatorii sa revina si sa aleaga in mod constant brandul tau, generand astfel loialitatea clientilor si cresterea veniturilor.
- Optimizarea proceselor interne: O parte din UX design este sa simplificati si sa optimizati procesele interne pentru a oferi o experienta mai buna utilizatorilor. Aceasta poate duce la o eficienta sporita in cadrul companiei, reducand costurile si imbunatatind rentabilitatea.
In final, investitia in UX design poate fi vazuta nu doar ca o cheltuiala, ci ca o oportunitate de a maximiza eficienta si impactul pe piata. Prin concentrarea pe imbunatatirea experientei utilizatorului, nu numai ca poti atrage si fideliza clientii, dar poti reduce costurile operationale si te poti diferentia intr-un mod semnificativ pe o piata competitiva. Astfel, UX designul devine un element esential in strategia de afaceri pentru obtinerea unei rentabilitati mai mari a investitiei.