Printre strategiile de marketing digital importante, de optimizare SEO, se numara si segmentul reclamelor cu plata pe click (Pay-Per-Click), publicitate PPC Google ADS (AdWords), sau promovare online platita.
Este publicitatea cu plata pe click (PPC) avantajoasa pentru afecerea mea? Este PPC o investitie buna pentru o afacere mica? Sa vedem!
Ce este PPC (Pay-Per-CLick)?
Publicitatea cu plata pe clic (PPC) este un model de publicitate online in care advertiserii platesc o suma de bani de fiecare data cand cineva face clic pe anuntul lor.
Este o metoda populara de a atrage trafic si a creste vanzarile, dar necesita o gestionare atenta pentru a maximiza rentabilitatea investitiei.
Poti genera rapid trafic relevant - persoane care cauta produsul sau serviciul tau - catre site chiar daca site-ul tau nu este optimizat bine sa apara in rezultatele organice, prin servicii SEO.
Practic, este o modalitate de a cumpara vizite pe site, mai degraba decat de a incerca sa obtii vizite organic.
Principalele platforme PPC
- Google Ads (Google AdWords) este platforma publicitara care iti permite sa rulezi anunturi pe Google, anunturi video pe YouTube, anunturi Gmail si afisare in Reteaua de display Google. Este cea mai populara platforma PPC si ofera o multitudine de oportunitati pentru aproape orice afacere.
- Bing Ads, cunoscut si sub numele de Microsoft Advertisig iti permite sa difuzezi anunturi pe Bing, Yahoo si AOL.
- Facebook Ads permite targetarea precisa a publicului in functe de demografie, interese si comportament pe Facebook si Instagram.
Cum functioneaza publicitatea PPC?
Expresiile sau cuvintele cheie pe care clientii le folosesc atunci cand cauta produse sau servicii, declanseaza reclame care sunt afisate in partea de sus a rezultatelor motorului de cautare.
Campania PPC este apoi masurata in functie de numarul de clicuri pe care le-a generat catre site-ul web si cate dintre aceste clicuri au indeplinit unul sau mai multe dintre obiectivele propuse.
Si desi par usor de implementat, reclamele PPC nu sunt deloc abordate cu lejeritate. Campaniile prin publicitate platita, ne referim la cele de succes, cer o gandire analitica si creativa, necesita un set de abilitati si experienta pentru a fi profitabile. O secunda de neatentie si te-ar putea costa sute sau chiar cateva mii de euro.
Merita sa fac reclama PPC pentru afacerea mea?
Reclama PPC este o metoda eficienta de a genera trafic si vanzari rapid, cu avantajul unui control precis al bugetului si al directionarii publicului. Cu toate acestea, necesita management atent si optimizare constanta pentru a asigura un ROI pozitiv. Cum afli daca publicitatea PPC, Pay Per Click, este benefica si pentru afacerea ta?
Ce trebuie sa stii inainte de a incepe sa folosesti orice platforma care ofera promovare online prin publicitate PPC.
Cel mai important!
Poate site-ul tau sa transforme clicurile in conversii?
E simpla reclama PPC, te mai ajuta si Google daca esti incepator, dar, obtinerea unui clic este doar jumatate din reclama. Ideea este sa cresti traficul pe site, dar, acel trafic trebuie sa indeplineasca o actiune, scopul reclamei, odata ajuns pe site.
Si pentru asta ai nevoie de un site web de buna calitate, usor de utilizat, care se incarca foarte rapid. Fara un site de calitate, obtii doar trafic care nu contribuie la atingerea obiectivelor tale si tu pierzi bani.
Ai o pagina de destinatie bine conceputa?
Anuntul PPC va genera trafic, dar ceea ce face vizitatorul cand ajunge acolo depinde numai de tine.
Cel mai mare inamic al oricarei campanii PPC este rata ridicata de respingere. In termeni simpli, un „bounce” este un vizitator care aterizeaza pe un site web (eventual dintr-o reclama PPC) si pleaca in cateva secunde, fara a interactiona cu produsul tau sau continutul acestuia.
Daca un client ajunge la pagina de destinatie si vede ca aceasta nu rezoneaza cu intentia lui de cautare sau continutul nu este cel pe care il astepta, trece mai departe.
Castigi clienti pe viata?
Dupa cum sugereaza si numele, cu PPC platesti pentru fiecare clic. Desi acest lucru poate fi costisitor, mai ales daca clientii vor primi doar un produs care le va tine de cald 10-15 ani, cheltuiala poate merita din plin daca clientii pe care ii castigi cumpara si in anii ce vor urma.
Daca poti sa iti servesti clientii ani la rand, vei compensa cu usurinta investitia initiala in PPC.
Poti sa vinzi produsul imediat?
Gandeste-te asa: ai platit pentru acel clic si vrei sa vinzi imediat. De aceea, PPC este popular printre companiile care pot vinde online, imediat, din stoc.
Daca ai produse in stoc, sunt sanse mari sa-ti placa profiturile pe care le vezi de la PPC.
Ai un partener de marketing cu experienta PPC?
„Merita PPC?” In timp ce costul pe clic pe care il platesti ajunge direct la Google, o agentie experta in marketing online va face campania PPC mai rentabila si se va concentra pe acel clic perfect - ceea ce te va ajuta sa-ti maresti castigurile din anunturile platite.
Este util sa ai o strategie de continut puternica inainte de a lansa campanii PPC incat utilizatorii sa interactioneze cu site-ul tau dupa clic si astfel cuvintele cheie sa mentina un „scor de calitate” bun, imbunatatind ratele de interactiune si reducand costul pe clic.
Daca o agentie AdWords are statut de partener, inseamna ca expertiza sa a fost recunoscuta de Google si ca si-a demonstrat competenta atat in aspectele de baza, cat si in cele avansate aspecte ale gestionarii conturilor clientilor.
3 motive pentru care este important sa alegi un partener Google in campania ta PPC Google Ads.
1) Evaluare constanta
Sa devii partener Google nu este o sarcina simpla. Daca Google acorda statul de partener unei agentii, vrea sa se asigure ca este meritat si ca agentia va livra rezultate pentru clientii lor.
Agentiile partenere sunt evaluate si testate constant, fiind nevoite sa sustina examene anuale pentru a-si pastra statutul. Google evalueaza periodic conturile de clienti ale fiecarei agentii partenere.
Nerespectarea celor mai bune practici din conturile client duce la revocarea statutului de Partener Google.
2) Partenerii lucreaza cu Google
Agentiile Google Certified Partner au avantajul distinct de a colabora direct cu Google, cu profesionisti foarte specializati care ne ajuta sa obtinem cele mai bune rezultate posibile pentru clienti.
Avem acces la functii beta, functii care sunt fantastice pentru a castiga avantaj fata de conturile gestionate de non-parteneri.
3) Partenerii ofera rezultate
Agentiile partenere Google Ads ofera cele mai bune rezultate pentru clientii lor, cu cea mai buna rentabilitate a investitiei.
Personalul este extrem de bine instruit in complexitatea platformei, ceea ce inseamna ca are capacitatea de a modifica detalii fine ale campaniilor pentru a imbunatati performanta si pentru a obtine mai multi clienti cu acelasi buget. Colaboreaza cu experti in domeniu!
Cum performeaza organic site-ul?
Daca site-ul tau sta bine la rezultatele organice, este posibil sa nu fie necesar sa investesti atat de mult in promovare platita. Un echilibru perfect intre o strategie cu plata plus organic e calea pentru de urmat.
In acest caz, atunci cand un utilizator cauta un termen care se refera indeaproape la afacerea ta, probabil ca vei aparea in rezultatele cautarii la un cost per click mai mic.
Cum ramane cu firmele care nu au avut timpul necesar sa puna in aplicare o strategie SEO marketing sau sa angajeze o agentie sa o faca pentru ei?
Cine sunt concurentii tai si ce bugete aloca PPC?
Sunt instrumente disponibile pentru agentiile de publicitate care cauta acest tip de informatii. Instrumentul pentru cuvinte cheie este benefic si poate fi folosit pentru mai multe lucruri, inclusiv:
- sa estimezi traficul.
- sa determini calitatea in detrimentul cantitatii.
- sa afli costul sumelor licitate, inclusiv de concurenta.
Sigur, instrumentul nu-ti poate spune cine sunt direct concurentii tai, dar o cautare rapida iti poate oferi o idee buna. Cel mai bine este sa introduci cuvintele cheie in cautarea Google si sa vezi cine liciteaza pentru ele.
Daca esti o afacere mica, concurenta cu un brand recunoscut la nivel national, va fi, cu siguranta, o provocare.
Cat poti sa investesti tu in PPC?
Nu ascundem adevarul de potentialii clienti PPC. Daca bugetul tau nu este suficient pentru a oferi rezultate de calitate, nu iti vom recomanda anunturile platite.
Folosim instrumente, precum planificatorul de cuvinte cheie Google, pentru a determina bugetul necesar indeplinirii obiectivelor clientului. Si daca bugetul clientului nu este mai mare decat suma necesara pentru a derula o campanie de succes, PPC nu merita rulat.
Configurarea si mentinerea campaniilor este un angajament serios si nu vrem sa alocam bani pe un serviciu care pur si simplu nu va genera rezultate pozitive.
Publicitatea cu plata per click este o tactica suplimentara pentru SEO. Cei care au buget sa investeasca in promovare SEO, recomandam sa o faca.
Valori PPC care conteaza cel mai mult (si cel mai putin)
Pentru a fi eficient si performant, ca agent de marketing, trebuie sa fii capabil sa identifici tendintele. Prin urmare, este atat de important sa stii ce valori ar trebui ignorate si ce KPI-uri sunt cu adevarat esentiale.
Cele mai importante valori PPC
1. Cost: trebuie neaparat sa urmaresti cat te costa campania / luna. Daca depasesti bugetul publicitar al lunii intr-o singura zi, campania ta pur si simplu nu va fi eficienta.
2. Conversii: conversiile au, in general, doua forme. Acestea vor fi fie un prospect, cum ar fi completarea unui formular, fie un apel telefonic sau o vanzare daca lucrezi pentru o afacere ecommerce.
Aceasta este una dintre cele mai importante valori pe care trebuie sa le urmaresti. Te va informa ce platforme, audiente, strategii de directionare si canale de vanzari functioneaza cel mai bine. Apoi poti optimiza campaniile pe baza rezultatelor. Fara sa acorzii o atentie deosebita conversiilor, rezultatele nu se vor imbunatati.
3. Cost pe conversie: este mai potrivit pentru campaniile in care obiectivul principal este de a incerca sa generezi potentiali clienti.
Este important din aceleasi motive ca si valoarea totala a conversiilor, dar este esential sa stii daca generezi sau nu clienti potentiali suficient de ieftin pentru a face campania viabila.
De exemplu, daca ai o valoare medie a clientilor de 100 EUR si generezi completari de formulare la un cost pe conversie de 10 EUR si convertesti 50% dintre clientii potentiali din formulare in clienti, atunci, costul per client este de aproximativ 20 EUR
Daca iei acei 20 EUR din cei 100 EUR, poti vedea ca ai un profit de 80 EUR, asa ca, totul merge bine.
Daca toate celelalte raman aceleasi, dar te costa 100 EUR pentru a completa un formular, te va costa de fapt 200 EUR pentru fiecare client de 100 EUR, ceea ce nu este sustenabil.
4. ROAS: rentabilitatea cheltuielilor publicitare este utilizata in mod similar costului pe conversie, dar este de obicei rezervata site-urilor de comert electronic. Aceasta valoare atrage valoarea achizitiilor din campaniile tale si o compara cu cheltuielile de publicitate. In esenta, valoarea vanzarilor este impartita la cheltuielile publicitare.
Ceea ce este profitabil variaza mult de la o afacere la alta, unele vor fi foarte profitabile la o rentabilitate a cheltuielilor publicitare de 2:1, in timp ce altele ar putea avea nevoie de o rentabilitate a cheltuielilor publicitare de 10:1 pentru a fi profitabile.
Dupa cum iti poti imagina, rentabilitatea cheltuielilor publicitare este la fel de importanta pe cat poate fi o valoare pentru optimizarea campaniilor publicitare.
Valorile pe care tocmai le-am mentionat sunt cele mai importante pe care trebuie sa te concentrezi, dar exista si alte valori mai putin importante, dar totusi importante pe care ar trebui sa le urmaresti.
Valori PPC secundare importante
1. Afisari: afisarile reprezinta numarul total de afisari ale anuntului tau. Este deosebit de important pentru campaniile de construire a brandului, atunci cand vrei sa atragi cat mai multe priviri asupra brandului tau.
2. Clicuri pe linkuri: este numarul total de ocazii cand oamenii au dat clic pe linkurile din anunt si care ajung pe site-ul web.
3. CTR: rata de clic este un indicator foarte bun al cat de bine sunt scrise anunturile, in special pentru Cautarea Google. Cu cat este mai mare CTR, cu atat mai bine, deoarece inseamna ca anuntul tau este relevant pentru utilizatori si ei cred ca le poti rezolva problemele mult mai bine decat pot concurentii tai.
4. CPC: este prescurtarea pentru cost pe clic. Este bine sa urmaresti aceasta cifra, deoarece este de obicei un indicator al cat de bine sunt construite anunturile sau cat de bine functioneaza directionarea ta. Este util mai ales atunci cand obiectivul principal este sa generezi cat mai mult trafic pe site. Mai simplu spus, daca clicurile sunt mai ieftine, poti obtine mai multe cu acelasi buget.
5. Vizualizari video/cost pe vizionare: aceste valori sunt importante pentru campaniile de dezvoltare a brandului. Daca creezi un videoclip si il difuzezi cu reclame pe retelele sociale si pe YouTube, trebuie sa stii cati oameni l-au vazut si cat de mic a fost costul pe vizionare.
Daca costul pe vizionare pentru un videoclip este cu adevarat scazut, inseamna ca videoclipul este captivant. Daca costul pe vizionare pentru un al doilea videoclip este mult mai mare, atunci nu ai facut o treaba suficient de buna cu al doilea videoclip. Poti folosi aceste date pentru a crea continut mai bun, care sa rezoneze mai mult cu publicul tau in viitor.
Toate valorile pe care le-am mentionat pana acum sunt cu adevarat utile, chiar daca unele sunt utile doar in anumite situatii. Urmatorul set de valori pe care vreau sa le parcurg sunt unele obisnuite in care vad adesea proprietari de afaceri si agentii de marketing ca pun prea multa incredere.
Valori PPC suprautilizate
1. Rata de respingere: o sesiune este considerata respinsa atunci cand cineva viziteaza doar o pagina fara a trece la alte pagini. Vad ca oamenii se concentreaza prea mult pe rata de respingere. Cineva care viziteaza doar o pagina din site nu este intotdeauna un lucru rau. Daca gaseste exact ceea ce cauta pe o singura pagina, as spune ca a fost o vizita de succes, dar concentrarea pe rata de respingere o face sa para negativa. Este o valoare care poate fi foarte inselatoare.
2. Timp pe site: desi un timp mai mare pe site poate indica implicarea utilizatorului, este esential sa iei in considerare tipul de continut. Articolele de stiri pot avea in mod natural un timp mai mic pe site in comparatie cu ghidurile aprofundate sau tutorialele video.
Urmarirea orbeste a unui timp mediu mare pe site ar putea duce la crearea de continut prea lung pe care utilizatorii il considera obositor. Sau si mai rau, optimizarea campaniilor platite numai pe baza timpului pe care cineva ramane pe site-ul tau dupa ce face clic.
3. Numarul total de clicuri: mai devreme, am mentionat clicurile pe link in mod special ca fiind importante pentru campaniile publicitare. Dar vad adesea ca oamenii optimizeaza in functie de numarul total de clicuri. Aceasta poate include clicuri oriunde pe un anunt, chiar si doar in sectiunea de text. Nu este nici pe departe la fel de util ca datele clicurilor pe link, asa ca fii atent la acestea.
4. Vizualizari de pagina: aceasta este similara cu rata de respingere si cu valorile timpului pe site. Doar pentru ca cineva viziteaza o multe pagini pe site-ul tau, nu inseamna neaparat ca site-ul tau face o treaba buna. Poate insemna, de asemenea, ca site-ul tau este prea complex si este dificil pentru utilizatori sa gaseasca ceea ce cauta.
Fiecare dintre metricile pe care tocmai le-am mentionat are momente specifice in care pot fi utile, dar ar trebui sa ai grija sa nu te fixezi prea mult pe ele in detrimentul cifrelor mai importante.
Concluzii
Da, publicitatea PPC (Pay-Per-Click) merita cu siguranta pentru o afacere online. PPC iti permite sa ajungi la publicul tinta la momentul si locul potrivit, atunci cand acesta cauta in mod activ produse sau servicii ca ale tale.
Cel mai mare avantaj al PPC este flexibilitatea si scalabilitatea sa. Afacerile mici pot incepe cu un buget limitat si isi pot ajusta campaniile pe masura ce cresc, vizand numai cuvintele cheie si locatiile geografice care au sens pentru afacerea lor.
Cu instrumente precum Google Ads si Bing Ads, poti urmari si masura rezultatele pentru a lua decizii informate cu privire la modul de optimizare a campaniilor pentru o rentabilitate maxima a investitiei.
Cu toate acestea, este important de retinut ca publicitatea PPC nu este o solutie universala si poate necesita timp si efort pentru a o face corect. Este important sa intelegeti clar publicul tinta, sa alegi cuvintele cheie potrivite si sa creezi pagini de destinatie convingatoare pentru a genera conversii.
Cu o strategie si executie corecta, PPC poate fi un instrument eficient pentru intreprinderile mici care doresc sa ajunga la noi clienti si sa-si dezvolte afacerea online.