SEO este mai complex decat a fost vreodata. Indiferent ca lucrezi singur sau angajezi un profesionist, o agentie SEO, trebuie sa stii daca te afli pe drumul cel bun.
Includerea strategiei SEO in marketing digital devine un proces complex in care rareori exista un singur raspuns „corect” la orice intrebare. Sunt sute de factori care interactioneaza, iar Google nu dezvaluie cum functioneaza algoritmii lor, desi exista presupuneri bazate pe istoricul actualizarilor algoritmului.
Masurarea rezultatelor campaniei SEO poate fi o provocare, in special pentru cei nou-veniti in domeniul marketing-ului online.
Campania SEO functioneaza?
Inainte de a evalua eficacitatea unei campanii SEO, este esential sa clarificam semnificatia termenului "a functiona" in contextul specific.
SEO in promovarea online este necesar si indeplineste multiple obiective esentiale care contribuie la vizibilitatea brandului tau in motoarele de cautare.
Dar, ce conteaza pentru tine?
Este mai bine sa ai 100 de vizitatori cu o rata de conversie de 5% sau 200 de vizitatori cu o rata de conversie de 2,5%? Dupa cum observi, nu exista raspunsuri obiective corecte la aceste intrebari, doar ceea ce este potrivit pentru tine.
Care sunt cei mai importanti indicatori cheie de performanta (KPI) in campania ta SEO?
KPI-uri SEO de urmarit
Citeste si: Preturi SEO, cat costa o campanie de optimizare?
Sa presupunem ca lucrezi la o campanie SEO si esti interesat sa vezi daca munca depusa face diferenta. Ai creat continut, ai optimizat tehnic SEO, ai creat un profil de link-uri bun.
Si acum?
Exista indicatori cheie de performanta (KPI) care ies in evidenta, ca semne distinctive, intr-o campanie SEO eficienta, si anume:
1) Cuvintele cheie plasate mai sus
Cuvintele cheie plasate in pozitii superioare reprezinta, evident, un factor de mare interes pentru cei aflati la inceput in SEO.
Cu toate acestea, este important sa subliniem ca acestea nu constituie masura definitiva a succesului campaniei tale. Cuvintele cheie reflecta modul in care diferite pagini ale site-ului tau sunt afisate ca raspuns la cautarile utilizatorilor.
Evident, o traiectorie ascendenta este un semn bun. Daca te clasezi mai sus pentru toate obiectivele specificate, luna de luna, inseamna ca faci progrese.
Aceste asteptari ar trebui insa temperate. Anumite cuvinte cheie sunt incredibil de usor de urcat si ajungi rapid pe pozitia 1 Google, dar fara sa primestesti prea mult trafic sau trafic relevant pentru afacerea ta.
2) Rata de clic (CTR)
Ce se intampla daca te clasezii pe primul loc pentru expresia cheie cea mai favorita, dar nimeni nu iti viziteaza site-ul?
Acest scenariu este putin probabil, dar, este posibil sa obtii mai putin trafic din cautarile organice decat te astepti, daca rata de clic (CTR) e scazuta. CTR-urile au o relatie complexa cu SEO.
3) Traficul organic
Cuvintele cheie, plasate in pozitii superioare, sunt cel mai bine luate in considerare in contextul traficului organic sau al numarului de persoane care iti viziteaza site-ul.
Intr-un fel, traficul organic, este unul dintre indicatorii buni. Apoi, in functie ratele de clic (CTR), volumul de cautare si concurenta ta, rata de conversie este cel mai important KPI de urmarit. Ce procent din traficul provenit din SEO cumpara?
4) Rata de coversie
Rata de conversie este o metrica utilizata in marketing si analiza site-urilor web pentru a masura procentajul de vizitatori care efectueaza o actiune dorita, cum ar fi efectuarea unei achizitii sau alte actiuni specifice. Aceasta reflecta eficacitatea unei campanii de SEO sau marketing.
Prin urmare, rata de conversie este exprimata ca procentaj si ofera o perspectiva clara asupra performantei unei campanii. Este important sa monitorizam si sa analizam rata de conversie in contextul obiectivelor specifice ale afacerii sau campaniei pentru a face ajustari.
5) Rentabilitatea investitiei (ROI)
Pentru majoritatea companiilor, adevarata masura a succesului unei campanii SEO este rentabilitatea investitiei sau ROI. Asta pentru ca toate numerele din lume nu vor insemna mare lucru daca cheltuiesti mai multi bani decat incasezi.
Exista cateva alte valori legate de SEO care merita atenția desi nu sunt un indicator la fel de direct al progresului precum KPI-urile mentionate mai sus.
SEO necesita timp, ceea ce inseamna ca este posibil sa nu vezi rezultate pozitive în primele cateva luni, chiar daca faci toate lucrurile corect. Majoritatea campaniilor incep sa vada roadele abia dupa 3 - 6 luni. Nu te descuraja daca descoperi ca SEO nu functioneaza asa cum vrei de fapt, acest lucru este de asteptat, la inceput.
Citeste si: Optimizare site web corect si complet: SEO, CRO, UX